Krasjtest av last i bil
Usikret last kan være farlig, men hvorfor dropper vi stadig vekk sikringen? Vår krasjtest viser konsekvensene av usikret last i bil.
"Bare en kort kjøretur"
Det er fristende å stappe bilen full med varer fra varehuset eller bagasje til ferien. Men det kan være livsfarlig for deg og passasjerene. Krasjtesten som er gjort av ADAC i samarbeid med NAF og andre søsterorganisasjoner viser at konsekvensene kan være fatale dersom du ikke sikrer lasten riktig.
Usikret last kan være livsfarlig
I samarbeid med NAF og andre søsterorganisasjoner har ADAC gjort en krasjtest som viser hvor livsfarlig det er å kjøre med usikret last. I testen sammenlikner de effekten av å krasje i 45 km/t med en last på 145 kg. I det ene tilfellet er lasten sikret riktig. I det andre tilfellet er bagasjen usikret.
Testen viser at den usikrede lasten fyker fremover i stor fart, ødelegger nakkestøtten på forsetet og treffer hodet til testdukken i forsetet. Løse gjenstander flyr også rundt i bilen og kan treffe passasjerer med stor styrke.
Så mye forsterkes vekten av lasten ved en kollisjon
Ved en kollisjon i 45 km/t, vil vektbelastningen fra gjenstandene øke betraktelig. En last på 145 kg vil gi en belastning på lastestroppene på 7 tonn, forutsatt at lasten er sikret med stropper.
Usikret last vil bevege seg fritt ved en kollisjon, mens kjøretøyet og de sikrede passasjerene får en plutselig stopp. En gjenstand som treffer en passasjer ved en kollisjon i bare 45 km/t kan gi livstruende skader.
Slik sikrer du lasten riktig
- Det viktigste er å holde lasten på plass, og den beste måten å gjøre det på er å bruke stropper som holder den nede og hindrer bevegelse fremover.
- Legg alltid de tyngste gjenstandene nederst. Hvis du har små gjenstander som det er vanskelig å sikre med stropper, så kan de legges på gulvet i baksetet. Et alternativ er å legge mindre gjenstander i en solid kasse eller annen beholder som du kan sikre med stropper i bagasjerommet.
- Pledd, dyne eller lignende hjelper i tillegg til å sikre løse gjenstander. Et bagasjenett er effektivt for å hindre mindre gjenstander fra å fly fremover i bilen, men har ikke styrke til å holde på tyngre gjenstander.
- Tyngre gjenstander må også sikres med stropper som festes i festepunkter som er montert til karosseriet på bilen.
Få hjelp når du trenger det
Våre advokater er tilgjengelig for deg som har spørsmål knyttet til bilkjøp, garantier, erstatning, reklamasjonssaker, bøter og mye mer.
Åtte tips til deg som skal sikre last:
- Fordel vekt jevnt, legg tyngre ting nederst og legg eventuelt de tyngste tingene på gulvet i baksetet.
- Legg gjenstandene fast inntil siden på bilen for å hindre at de beveger seg.
- Mindre gjenstander kan legges i en sikker kasse eller beholder som stroppes fast til bilen. Et pledd eller dyne over gjenstandene bidrar også til å redusere bevegelse.
- Bruk sertifiserte stropper for å holde gjenstandene nede og hindre bevegelse fremover, og fest stroppene til festepunkter i bilen. Det er lurt å alltid ha stropper tilgjengelig i bilen.
- Bruk et varenett for å sikre gjenstander hvis du har mulighet til det, men merk at dette ikke er tilstrekkelig til å sikre tyngre gjenstander.
- Sørg for at ingen gjenstander stikker inn i forsetet. Hvis de gjør det, så bør du bruke en tilhenger eller en varebil for å frakte gjenstandene.
- Hvis baksetet er ledig, så kan du feste setebeltene diagonalt for å gi ekstra motstandsdyktighet til bakseteryggen.
- Bare legg ned ryggen på baksetet hvis det er nødvendig, og se først etter gode alternativer. Ryggen på baksetet gir beskyttelse mot bagasje i bagasjerommet.
Slik er testen gjennomført
Det ble gjort to krasjtester med samme type bil, en der gjenstandene var usikret og prinsipper for sikring av bagasje ikke ble fulgt, og en med korrekt sikret bagasje.
Bilene ble frontkollidert mot en fast vegg i en fart av 45 km/t. En kollisjon mot en fast vegg gir et annet resultat enn eksempelvis en kollisjon med et kjøretøy eller autovern ville gitt, der noe av kraften ved kollisjonen blir absorbert.
ADAC har tidligere gjort samme type test med seter, testdukker og last på en bevegelig slede og med hard oppbremsing. Denne gangen valgt de å bruke faktiske kjøretøy.
Det ble med andre ord ikke gjort en test av hard oppbremsing i fart. Det ble brukt to biler av typen VW Golf V Estate der drivstoff og dører var fjernet. Bilene hadde da en vekt på 1 250 kg. Lasten hadde en vekt på 145 kg, testdukkene hadde en last på 160 kg (2x80 kg) og det var 15 kg med måleutstyr og videoutstyr, til sammen en total vekt på 1 570 kg da krasjtesten ble gjennomført.
Publisert: 8. oktober 2022
Sist oppdatert: 27. august 2024