Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Vinterlagring av MC

Hvordan var det med vinterlagring igjen? Her er våre tips som gjør at motorsykkelen din lettere overlever vinteren.


Vinterlagring, tildekking av MC. Trekk over MC. MC i garasje.
Vinterlagring - tildekking av MC. Foto: Jan Harry Svendsen / © NAF

Kort fortalt:

  • Vask og tørk motorsykkelen nøye. Smør kjedet.
  • Lad batteriet jevnlig.
  • Fyll tanken og parker motorsykkelen tørt og luftig.

Kuldegrader, snø og sludd. Ord som får selv den mest innbitte motorsykkelentusiast til å hakke tenner av ubehag og bekymring. For hvordan var det med vinterlagring igjen? Hva måtte man passe på og hvordan sørger man for at motorsykkelen holder på glansen gjennom årets kalde måneder?

Egentlig er det ikke så vanskelig. Gir du sykkelen din en skikkelig vask og har du et sted å lagre den, er du langt på vei til å kunne gå inn i vinterhalvåret uten å måtte bekymre deg så mye om hvordan motorsykkelen har det.

Under finner du noen tips som gjør at du kan ta fatt på vinteren lettere til sinns og heller glede deg til våren – fremfor å bekymre deg for hvordan motorsykkelen har det gjennom de mørke og kalde månedene vi har foran oss.

Motorsykkel blir vasket ute.
Vask: Har du en skumkanon er det anbefalt å bruke den. I tillegg er bøtte og vaskehanske av mikrofiber essensielle hjelpemidler når du skal vaske motorsykkelen din. © NAF

Vask motorsykkelen

Avslutt sesongen med en skikkelig vask av motorsykkelen. Gammelt smuss som får ligge gjennom vinteren kan trekke til seg fuktighet – og fuktighet er grobunn for rust. Fjern alle løse blader og skitt som har samlet seg. Vær spesielt nøye på motorsykler som har kåper. 

Har du en skumkanon er det anbefalt å bruke den. Skummet løsner smuss effektivt og gir et godt utgangspunkt for vaskeprosessen videre. Bøtte og vaskehanske av mikrofiber er essensielle hjelpemidler når du skal vaske motorsykkelen din.

Det finnes spesielle maskinen for å tørke motorsykler med. Disse bruker varm luft og er svært effektive. Likevel bør du gå over en ekstra gang med pusseskinn og en myk, lofri, fille for å sikre at motorsykkelen er helt tørr før du setter den bort.

Når du har rengjort motorsykkelen gir du den en god omgang med polish. Stikkordet her er å være nøye, både med vasken, med tørkingen og med poleringen.

NAF MC

Bli medlem i NAF MC

Vi har 27 MC-klubber over hele Norge. Som medlem får du gratis sikkerhetstrening, tips og råd, inspirasjon og en rekke turforslag.

Du får også veihjelp, nøkkelforsikring, hjelp fra NAFs advokater og tilgang til NAFs fordelsprogram.

Motorsyklist i rundkjøring

Smør kjedet og se over motorsykkelen

Ikke glem kjedet. Det vil ruste gjennom vinteren om du ikke renser det og smører det opp. Husk på at kjedet bør være varmt når du gjør dette, så avslutt gjerne sesongen med en liten kjøretur først - og gjør det gjerne før du vasker motorsykkelen. 

Før du setter sykkelen bort for sesongen er det også lurt å ta en ekstra kikk over tilstanden. Har det dukket opp lekkasjer gjennom sesongen? Er det noe som bør byttes? Og hvordan ser dekkene ut – og bremsene?

Vinteren er en god til for vedlikehold og service – og om du ikke kan gjøre det selv er det ofte god kapasitet hos motorsykkelverkstedene på denne tiden av året.

Maskinen for å tørke bil og mc rask
Tørk sykkelen: Det finnes spesielle maskinen for å tørke motorsyklen etter at du har vasket den. Disse bruker varm luft og er svært effektive. © NAF

Fyll tanken

Fyll tanken full før du setter bort motorsykkelen. I en halvtom tank vil det danne seg kondens som igjen vil føre til rust. Har du en eldre sykkel med forgassere er det viktig at du tømmer flottørkammeret før du setter den bort. Det gjøres ved å løsne en egen tappeskrue. Pass på at du samler opp bensinen som renner ut fra slangen i underkant av motoren. 

Lad batteriet

Om du ikke har det; få tak i en vedlikeholdslader til batteriet. Den kan stå påkoblet gjennom hele vinteren og sikrer at du har et friskt batteri når våren kommer. Kan du ta batteriet ut er det det aller beste. Ikke glem å lade det gjennom vinteren, og husk på at du først demonterer kablene til den negative polen på batteriet. Til våren gjør du motsatt, slik at du kobler til den negative polen til sist.
Noen motorsykler har i dag andre batterityper enn de tradisjonelle blybatteriene for å spare vekt. Om din motorsykkel har et slikt batteri må du bruke en lader som er tilpasset denne typen av batterier.

Her kan du lese mer om hvordan du tar vare på startbatteriet i vinter.

Motorsykkel lagret inne
Vinterlagring: Det beste er å lagre sykkelen i en garasje eller en tørr kjeller. Dekk gjerne til motorsykkelen før vinteren, men pass på at det ikke blir helt tett. © NAF

Dekk til sykkelen

Parker motorsykkelen i en tørr garasje med god lufting eller i en luftig kjeller. Dekk gjerne til motorsykkelen, men pass på at trekket puster og at motorsykkelen står luftig. Dekker du motorsykkelen med et trekk som er helt tett vil det danne seg kondens under trekket. Det kan igjen føre til rust og skader på lakk og andre deler. Du må gjerne bruke depotstøtter for å avlaste dekkene, eller midtstøtten om motorsykkelen din har det. Som et minimum pumper du opp dekkene litt ekstra før du setter bort motorsykkelen for sesongen.

Har du ikke et egnet sted å sette fra deg motorsykkelen er det mange forhandlere som tilbyr vinterlagring. Enkelte NAF MC-lokalklubber tilbyr også slik lagring – hør med din lokale NAF MC klubb.

Ikke start motoren

Vinterlagring er ikke så vanskelig og de fleste motorsykler tåler fint en vinter i en garasje om du er nøye med vask og stell. Og før vi ønsker deg en god vinter har vi ett råd til; ikke start motoren gjennom vinteren!

Mange tror at man bør starte motoren for å smøre den opp innvendig eller for å lade batteriet. Sannheten er at disse startene sliter voldsomt på motoren. Fordi motoren heller ikke oppnår korrekt driftstemperatur, dannes det kondens inne i motoren.

Denne kondensen samler seg i oljen og kan i verste fall føre til korrosjon inne i motoren. Har du I tillegg en vedlikeholdslader koblet til motorsykkelen og starter den uten å koble den fra, kan spenningstopper sørge for at du ødelegger motorstyringen og annen elektronikk.

Et siste tips er å ta bort eventuelt ekstrautstyr. Navigasjonssystemer trives best inne. Pass også på at du har skrudd av eventuelle strømforbrukere som kan tappe ned batteriet unødvendig. Alarmsystemer er en typisk forbruker mange glemmer at står og trekker strøm fra et batteri som allerede kjemper for tilværelsen.