NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler.
NAF reiseplanlegger er et nyttig redskap om du vil finne de raskeste eller de mest interessante veiene du vil kjøre. Ta for eksempel strekningen fra Arendal til Egersund. Reiseplanleggeren opplyser at den korteste veien mellom de to byene er 237 km og går langs E18 til Kristiansand, så E39 til Flekkefjord, og så videre på FV44 Egersund. Den tar 3 timer og 47 minutter å kjøre. Vil du isteden kjøre E39 helt frem fra Flekkefjord, blir strekningen 244 km og kjøretiden 3 timer og 28 minutter. Du sparer altså nesten 20 minutter på å kjøre 7 km lenger. Raskere ja, men og en mindre interessant tur om du er på ferie. Et enda bedre eksempel er FV42 som går hele strekningen mellom Arendal og Egersund. Den er 243 km lang og tar 3 timer og 47 minutter å kjøre.
Allerede medlem?
Les hele saken som NAF MC-medlem
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Siden det stort sett er slik at desto høyere fartsgrense, desto mindre mulighet for å se hva du kjører forbi, er det nok en god ide for folk på tur å velge den «langsomste» veien. Siden den korteste veien mellom Flekkefjord og Egersund blir beskrevet senere i denne boka, velger vi å trekke frem FV42 som et godt turforslag denne gangen.
De som velger turen gjennom indre Agder, vil få en tur gjennom et område som har mye natur og kultur pr kvadratkilometer. Her veksler bratte dalsider med flate dalbunner nesten hele tiden. Her finnes et vell av vann i form av elver og innsjøer, og her er det mer eller mindre tydelige spor etter mennesker overalt – nesten. For en motorsyklist på
tur som vil se og oppleve og gjerne foretrekker smalere og mer svingete veier, bør det ikke være noen tvil hvilken vei han eller hun ikke bør velge. Den oppgitte tiden blir fort mye lenger om du velger en eller flere av avstikkerne vi lister opp nedenfor. Da kan turen gjennom Agderfylkene ta flere dager.
Froland er innholdsrikt
Turen langs «omveien» FV42 starter ved Stoakrysset på E18 like vest for Arendal. Området her er et eldorado for handleinteresserte. Her finner du nemlig en mengde butikker, så det er lett å bli oppholdt her en stund før det bærer ut i naturen. Du skal nemlig ikke ha kjørt mange meterne langs FV42 før du kommer inn i frodig skog og passerer idylliske vann. Det første, Haugåsdalstjenn, passerer du etter en snau kilometer. Du får også et glimt av det større Assævannet før du forlater Arendal kommune.
Mye natur, men og mye annet, får du etter at du har krysset kommunegrensen til Froland. FV42 passerer flere attraksjoner, både for dem som er interessert i kultur- og dem som er interessert i naturopplevelser.
De sistnevnte får sitt like etter at veien har passert gjennom kommunesenteret Osedalen. Da tar FV3720 av mot nord langs Nidelva. Den går blant annet mot den 17 meter høye Eivindstadfoss hvor det ligger et kraftverk. Videre kjører du mot Olandsheia og Olandsbu, en av Norges sydligste turisthytter som bør friste motorsyklister til å parkere doningen og ta en fottur i heia.
Om du vil, kan du faktisk starte turen i Austheiene derfra. FV3720 går til Oland via Sparsås gård med velbevarte minner fra vikingenes kleberstensindustri. Veien til Eivindstadfoss går og forbi Froland kirke. Det er en vakker langkirke i tre fra 1718, og på kirkegården ligger matematikeren Niels Henrik Abel (1802–29) gravlagt.
Historien om han kan du lese om du kjører videre langs FV42 til Frolands verk. Abel var forlovet med den danske guvernanten på verket, Christine Kemp, men døde dessverre altfor ung på dette stedet. På dødsleiet skrev han ned sin berømte addisjonsteori.
På Frolands verk er det reist en minnestein over han. Frolands verk er også et interessant stoppested av mange andre grunner. Stedet har et gammelt jernverk med særpreget verksmiljø. Her ble det anlagt jernverk i 1765, og dette ble drevet frem til 1867. Stedets sagbruk var i drift frem til 1993. I dag er det kun skogsdrift på plassen, men sporene etter fordums storhet er mange. Frolands verk har en interessant, fredet hovedbygning fra 1780-årene, Den har inventardetaljer i klassisistisk stil og gamle ovner i louisseize- og rokokkostil. Barokkhagen er og fin selv om den er delvis forandret. I dag drives også Frolands Verk kultursenter på plassen. Stallen er blitt galleri og utsalg for brukskunst. Her er også jernverksutstilling. Like ved verket er det også en fin, liten badeplass i Trevann.
Badeplass finner du også i Hynnekleiv, et par mil videre lags FV42, et fint sted å ta en rast. Like ved rasteplassen er det også en sandstrand slik at badeenglene blant oss kan få sitt - i hvert fall deler av året. Ved Hynnekleiv møter vi også RV41 som vi skrev om i forrige kapittel. Riksveien og fylkesveien går sammen et par kilometer før vi fortsetter vestover og RV41 går nordover.
Siste stoppested for dem som er interessert i historien i Froland, er stedet Mykland. Her ligger både et lite skolemuseum og nok en vakker kirke. Mykland kirke er blant de få åttekantede her i landet og er fra 1832.
Fra Birkenes til Evje
Grensen mellom Froland og Birkenes går midt ute på Vågsdalsfjorden. Den er inngangsporten til store padlemuligheter både nord- og sørover, og det er fint å sette utpå like etter broa. Dermed har også den typen vannsportinteresserte fått sitt. De undertegnede er begge svært glade i å padle og ser ofte på landskapet (vannskapet) med padlernes øyne, selv om vi ikke har med oss kajakker på motorsykkeltur.
Enn så lenge har vi ikke funnet en sammenleggbar kajakk som er liten nok til å pakkes ned i en av sideveskene på en MC, men om det er noen som vet om en slik, tar vi gjerne imot tips. De som bruker bil og har med seg kajakk eller kano på turen, har for øvrig mye annet å velge i langs FV42. Veien passerer både den nevnte Nidelva og en rekke andre større elver som Tovdalselva, Otra, Mandalselva, Storåni og Sira. I tillegg passerer veien en lang rekke fine innsjøer som kan friste til mange stopp, avlasting av farkosten og en kort eller lang padletur.
Uten et sjøgående fremkomstmiddel var det først og fremst staselige Vegusdal kirke som fristet oss til en stopp Langs FV42 i Birkenes. Tar du imidlertid noen avstikkere sørover i kommunen slik vi gjorde langs RV41 i forrige kapittel, vil du blant annet kunne oppleve landets eneste torvstrømuseum på Tveide ved Birkeland og Flakkefossen ikke langt unna. Sistnevnte er en naturperle i Birkenes. På toppen har man også flott utsikt utover Birkeland. I Birkenes vokser også Mollestadeika som regnes som et av Norges eldste trær. Det er over 1000 år gammelt.
Neste kommune FV42 går igjennom er Evje og Hornes. Veien passerer Bjorvatnet. Det navnet tyder på at de mest tålmodige blant oss har muligheter for å se bever en tidlig morgen eller en sen kveldsstund da denne krabaten er mest aktiv. For aktive reisende er kommunesenteret Evje Sørlandets svar på Voss med tilbud om et vell av adrenalinfylte opplevelser som rafting, sykkelløyper, klatreskog, kajakkskole og gokart.
Mineralparken i Evje er også en opplevelse. Den er en av de største attraksjonene på Sørlandet. 1200 steiner og mineraler fra hele verden viser skaperverket på en unik måte! En vandring på Evje mineralsti litt nord for sentrum, er også en fin måte å lære mer om både gruvedrift og mineraler samtidig med at du får en fin naturopplevelse. Stien går innom fem nedlagte pegmatittgruver og Flåt nikkelgruve.
Gjennom vestre deler av Agder
Vel inne i den nye storkommunen Lyngdal passerer vi som kjører MC på FV42 Mandalselva. Før du kommer dit, er det bryet verdt å ta en avstikker opp til bygdemuseet på Sveindal som er åpent midt på sommeren.
Du bør også ta avstikkeren sørover på FV460 for å komme til Konsmo med det særpregede Barnevandresenteret. Det forteller blant annet historien om da barnearbeid var utbredt også her. Underveis vil du få med deg et viktig kulturminne, Grindheim kirke, en særpreget tømmerkirke fra 1783 med rosemalt interiør. Om kvelden er kirken strålende opplyst og et vakkert skue.
Den langstrakte innsjøen Lygne er sentral i Hægebostad kommune. FV42 passerer innsjøen på nordsiden, men det kan også være en fin avstikker på sørsiden langs FV43. Da kan du få med deg et besøk i Tingvatn Forminnepark med en vikingutstilling og en kopi av det kjente Snartemosverdet. Her er også gamle steinformasjoner, sannsynligvis fra jernalderen. Kjører du litt videre sørover, er det også verdt å ta avstikkeren opp til Heddan Gjestegard. Det er en kulturhistorisk gjestegård som tilbyr rom med frokost, hytter og egen restaurant. Dersom du trenger tak over hodet på turen, kan stedet anbefales.
Tilbake på FV42 er Eiken, i nordenden av Lygne, et godt stoppested. Her ligger blant annet en korskirke fra 1817. Like ved ligger den flotte Kvitåfossen som du når etter en kort kjøretur opp Landdalen. Fra veien er det så en halvtimes fottur nede fra dalen. Vi valgte å parkere motorsyklene og ta den turen og angret ikke selv om det ikke var veldig mye vann i fossen da vi så den.
I Kvinesdal er det også mye å se på langs FV42, også om du svinger litt av hovedveien. Det vakre Fjotlandsvatnet passeres på sørsiden, men vi valgte å ta avstikkeren opp til Fjotland kirke på østsiden. Det er en flott bygning fra 1835 og med et enda eldre interiør.
Vi tok også en avstikker til Knaben gruver. Da kjørte vi FV465 nordover langs Kvina. Den inneholder flere fine fosser som innbyr til stopp. Knaben molybdengruver har rik historie helt fra 1800-tallet til den ble nedlagt i 1973. Historien fortelles i et lite gruvemuseum. Anlegget er litt slitent, men det er ikke vanskelig å se storheten i virksomheten opp mot høyfjellet.
Mot Rogaland
Etter Kvinesdal gjør FV42 en kort sving innom Flekkefjord kommune. Der konstaterte vi at Sandvatnet er et fint sted å stoppe dersom du trenger en hvil og et bad før vi kjørte videre.
Bading er det også muligheter for langs det lange Sirdalsvatnet. FV42 følger østbredden, og du kan for eksempel svinge av ned til vannet i den vesle bygda Haughom. Tonstad ligger i nordenden av Sirdalsvatnet og er senter i kommunen som har fått navn etter elven Sira. Her er det viktigste kulturminnet Storhaugane, to velvoksne gravhauger som er blant de største i Agder. Mindre er gravehaugene på Skeie litt nordover i dalen, men her finner du mer enn 20 gravplasser fra folkevandringstiden som vitner om at stedet har vært et maktsentrum i jernalderen. I Tonstad er det også verdt å bli med på en omvisning i Norges nest største kraftstasjon. Tonstad kraftstasjon ligger 750 meter inne i fjellet og har omvisning sommerstid.
Adskillig mindre er det gamle Finså kraftverk, og dette gamle, restaurerte anlegget ligger like ved FV42 på veien videre vestover og er interessant å studere nærmere.
Imponerende og flott er det også å kjøre gjennom den trange Gyadalen og inn i Eigersund kommune i Rogaland. Et obligatorisk stopp her er ved den restaurerte Terland klopp. Det er en imponerende 60 meter lang steinbru fra 1800 tallet. Adskillig eldre er de to bevarte gårdsanleggene ved Lomeland. De er visstnok helt fra jernalderen. Like før du kommer frem til Egersund, bør du også få med deg et stopp ved Slettebø. Her ligger Dalane folkemuseum i en tidligere sorenskrivergård fra 1800-tallet. I kommunesenteret Egersund er den gamle trehusbebyggelsen på Hauen og Egersund Fayancemuseum nesten obligatoriske stoppesteder for dem som reiser langs FV42. De som skal østover fra Egersund, kan forresten peile seg inn på FV44 mot Flekkefjord og den veien som er beskrevet annet steds i boka under tittelen «Fra sør til sand». Da får de også en svært flott MC-tur.
NAF MC
Bli medlem i NAF MC
Vi har 27 MC-klubber over hele Norge. Som medlem får du gratis sikkerhetstrening, tips og råd, inspirasjon og en rekke turforslag.
Du får også veihjelp, nøkkelforsikring, hjelp fra NAFs advokater og tilgang til NAFs fordelsprogram.