NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler.
I dagens moderne verden er det mange som bruker digitale planleggingsverktøy. Det er fint, men de klarer ikke å gi deg samme oversikten som det et godt gammeldags papirkart gjør. Det første du bør finne frem er altså det kartet som gir deg oversikt over de områdene du har lyst til å reise i.
Allerede medlem?
Les hele saken som NAF MC-medlem
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Tenk på at du velger et kart med rett målestokk og som er oppdaterte. Kartet du finner i NAFs veibok er alltid oppdatert og er også fint å bruke for å finne de mer bortgjemte perlene. Vil du finne frem til de aller minste veiene er det smart å velge et kart som har en større målestokk. Denne typen av kart er også gode for å gi enda bedre informasjon om lokalområdet.
Deretter bør du tenke over hvor langt du vil kjøre hver dag og selvsagt ha en klar formening om hvor lenge du vil være borte. I tillegg bør du tenke over at du velger en rute som passer deg og din motorsykkel. Kjører du en sportstourer er kanskje ikke grusveier det første du bør gi deg ut på, mens denne typen av veier kan gi fantastiske turopplevelser dersom du for eksempel kjører en adventuresykkel.
Tipset er altså ganske enkelt; finn frem kart, lag deg en god kopp kaffe og planlegg neste eventyr på den analoge måten.
Hva skal du gjøre?
Når du har funnet ut av hvor du skal, og grovt har lagt opp lengden på rutene kan du begynne å se på hvilke veier du skal kjøre og hva du har lyst til å oppleve. Her kan du bruke NAFs veibok og ruteplanlegger og selvsagt også boken “Skjulte perler” som også utgis av NAF. Dette er bøker som gir mye god informasjon og som jeg selv bruker aktivt når jeg legger ut på tur. Ett mål med en motorsykkeltur trenger ikke bare å være selve kjøreturen, men også å oppleve ulike steder. Selv bruker jeg Veiboka og “Skjulte perler” til nettopp det – og skaffe meg informasjon om hva jeg kan se og hva jeg kan oppleve langs ruten. Og husk; det er de korte stoppene du husker – ikke de endeløse milene.
Glem heller ikke turistkontorene i Norge. Disse har ofte nettsider og er på tilbudssiden om du trenger hjelp til å finne ut av noe.De har også svært god kunnskap om området de representerer og kan hjelpe deg til å finne opplevelser du ellers ikke ville ha funnet.
Mye informasjon finner du også på nettet. Noen få undersøkelser før du drar om områdene du skal til og hva de har å by på er vel anvendt tid – og det gir turen den ekstra dimensjonen.
Vær realistisk
Ha også i bakhodet dine egne begrensninger. Vær realistisk og ikke legg opp til lengre dagsetapper enn du klarer. Det er få ting som er verre, og farligere, enn å sitte på en motorsykkel å ønske at man var fremme. Da er det bedre å legge opp til kortere etapper.
Husk på at kjøretid og reisetid ofte er ganske forskjellig. Beregner du seks timer i salen, vil pauser, litt lunsj og en bensinstopp eller to fort bety at du er på veien imellom åtte til ni timer.En god tommelfingerregel er å legge til en tredjedel av kjøretiden til pauser. Da har du et realistisk tidsestimat og du har tid til å stoppe på steder som dukker opp.
Glem ikke å legge inn bensinstopp. Rekkevidden på en motorsykkel er ofte betydelig kortere enn hva du er vant til fra bilen din. Finn ut av hvor langt motorsykkelen går på en tank, legg til en sikkerhetsmargin og sørg for at du planlegger ruten innom bensinstasjoner. Ofte legger man opp turer utenfor de mest trafikkerte veiene og her kan det være et stykke mellom bensinstasjonene. Følelsen av en blinkende bensinlampe langt ute i skogen er ingen god følelse og kan ta turgleden bort fra selv den mest innbitte – og det gjelder forresten også om det samme skjer på landeveien. Og du trenger ikke å spørre hvordan jeg vet...
Hvor skal du bo?
Ganske tidlig i prosessen bør du også ta en beslutning på om du vil bo i telt, campinghytte eller på hotell. I tillegg kan det være smart å tenke litt på hvor du har lyst til å spise lunsj og hvor du har planer om å stoppe. Jo mer du planlegger før avreise jo bedre rustet er du når turen starter.
Elektroniske hjelpemidler
GPS og ulike ruteplanleggere som apper på mobiltelefonen er uvurderlige hjelpere på tur. Med den største selvfølge leder de deg gjennom områder du knapt visste fantes. Enkelte lar deg til og med legge opp ruten etter hvor mange svinger du ønsker, og de rekalkulerer ruten om du (likevel) kjører deg bort eller om det er en omkjøring.
Men de har også sine begrensninger.
Den første er at de er avhengig av strøm. Bruker du telefon må du altså sørge for at den ikke går tom for batteri. Enkelte motorsykler har separate strømuttak, men om de ikke har det blir en powerbank eller et selvstendig opplegg for å hente strøm fra motorsykkelen løsningen. Vær klar over at en telefon som står på hele dagen, ofte med skjermen på høy lysstyrke, bruker MYE strøm. I tillegg kan de slutte å virke på grunn av overoppheting. Selv i norske sommertemperaturer kan det skje dersom du har telefonen i en veske eller i en tankbag. Og hva skjer om du er uheldig å mistetelefonen eller at skjermen knuser? Eller hva om været bare blir dårlig? Tåler telefonen – eller navigasjonsenheten – regn?
Poenget er at ting kan skje med elektronikk, og når du står der med en dings som ikke virker er det for sent å lengte etter papirkartet som ligger hjemme. Derfor bør du ta kartet med. Marker ruten med tusjer som er ment for å utheve tekst, og gjerne med en ulik farge for hver dag. Og før du drar; sørg for å oppdatere kartverket i dingsene.
Ikke lås deg til ruten
Selv om du har brukt mye tid på å legge opp og planlegge ruten er det viktig å ikke låse seg helt til den. Kanskje finner du en avstikker som ser fristende ut, eller du får et tips om et sted du bør dra innom.
Da bør du gjøre det og da bør du ha lagt opp en rute som gir deg muligheten til å ta avstikkere. For selv om det er uhyre moro å kjøre motorsykkel, treffe perfekt i svingen og nyte fartsvinden er det ikke det du snakker om når du kommer hjem. Det er opplevelsene. Stedene du har besøkt, menneskene du har truffet og det du har sett.
La deg styre av impuls. Kjører du forbi en vei som er spennende ut, hvorfor ikke ta den? Tør å være impulsiv. Det lønner seg.
Stopp ofte
Glem heller ikke å stoppe. Selv om du skal langter stoppene viktige. Ikke bare gir de opplevelser, de er også med på å holde deg frisk og uthvilt. Det er for sent å strekke seg når stivheten har satt inn og når salen mest av alt kjennes ut som om den er av grovhugget granitt er det i seneste laget å gjøre den mykere. Da følger plagene deg resten av dagen og kanskje også resten av turen. Igjen, ikke spør hvordan jeg vet...
Rådet er å ta en stopp i timen. Det trenger ikke å være så langt, men kom deg av sykkelen og gå en tur rundt den. Drikk litt vann og nyt at du er på tur. Ta en tur ned til bekken som klukker forbi rasteplassen – eller bare nyt solen i ansiktet og øyeblikket. Da kommer du frem frisk og uthvilt og ikke sliten og lei.
Ikke planlegg turen i hjel
Mange gjør feilen at de planlegger for detaljert. Og selv om vi også gir rådet om at god planlegging er selve oppskriften på en god tur – er en altfor detaljert planlegging selve nådestøtet for den perfekte motorsykkelturen.
Hele grunnen til å dra på tur er for opplevelsene, for å kjenne på friheten og for å nyte dagene. Legg inn gode tidsmarginer i planene. La det være rom for spontanitet – og er det ting du tenkte du skulle oppleve som du ikke rekker, vel da har du en god grunn for å komme tilbake på et senere tidspunkt.
NAF MC
Bli medlem i NAF MC
Vi har 27 MC-klubber over hele Norge. Som medlem får du gratis sikkerhetstrening, tips og råd, inspirasjon og en rekke turforslag.
Du får også veihjelp, nøkkelforsikring, hjelp fra NAFs advokater og tilgang til NAFs fordelsprogram.