Kenny Dundee på Balkan-eventyr

Balkan er et eksotisk hjørne av Europa, lett tilgjengelig med egen motorsykkel hjemmefra. Hvorfor ikke flere nordmenn drar hit er et mysterium. Bli med når vi utforsker Balkan - et ekte eventyr!


Motorsykkel fjell

Kenny hadde aldri opplevd maken. Asfalten varstrøken og svingene slang seg som en vill pyton gjennom landskapet. Dette minnet ham om bilbanene han bygde på gutterommet. Hvorfor i all verden lager vi ikke slike veier i Norge? Han holdt god fart gjennom svingene – bremset bare hvis en utsikt slo pusten ut av ham. Albania var langt vakrere enn han hadde turt å håpe på.

Kyrre Hagen
Kenny Dundee er i kjempeslag når han er på tur. Navnet oppstod på en tur i Australia der ingen klarte å uttale navnet mitt.

Balkan var en av få hvite flekkene på Kennys Europakart, og denne høsten skulle det endelig skje! Romania, Serbia, Nord-Makedonia, Albania og Bosnia sto for tur. For å unngå stekende sommerhete la han turen til september. Og siden distansen var lang, hadde han fraktet sykkelen sin til Slovakia allerede i påsken. Dermed sparte han flere dagers transport.

Hvem er Kenny Dundee?

Denne artikkelen markerer debuten til Kenny Dundee på NAF sine sider. Hvem er så han? Vel, Kenny Dundee er mitt alias – født på en motorsykkeltur i Australia, da folk sleit med å uttale navnet mitt. For å gi det hele en ekstra dose tøffhet, slang de på "Dundee" til slutt. Og slik ble han til!

På vei inn mot Sofia får Kenny en fantastisk solnedgang langs veien i det han nærmer seg storbyen.
På vei inn mot Sofia får Kenny en fantastisk solnedgang langs veien i det han nærmer seg storbyen.

I artiklene beskriver jeg ofte reiser gjennom Kennys øyne. Han er selvsagt både tøffere, flinkere – og langt mer klønete enn meg selv. Håpet er at dette skal bli underholdende. Så herfra blir det Kenny Dundee!

Avreise med Lot – og et mareritt av et hotellrom

Kenny hadde gledet seg i ukesvis, og endelig var dagen kommet! Han tok flyet fra Gardermoen til Košice i Slovakia, der T7’en hans, "Pernille", ventet tålmodig i en garasje – klar for eventyr. Etter å ha lastet opp bagasjen og hamstret litt hermetikk (alltid lurt å ha nødproviant, syntes Kenny), satte han kursen mot Ungarn.Villcamping sto ikke øverst på planen denne gangen. Disse traktene er nemlig spekket med villsvin, ulv, bjørn – og landeveisrøvere. Men Kenny var klar for det meste.

Kenny kommer i kontakt med Kevin fra Sør-Afrika. Han har syklet rundt i et og et halvt år. Neste sommer håper han å nå Nordkapp.
Kenny kommer i kontakt med Kevin fra Sør-Afrika. Han har syklet rundt i et og et halvt år. Neste sommer håper han å nå Nordkapp.

Ungarn er flatt som ei pannekake, og fungerte mest som transportetappe. Snart krysset han grensen til Romania, før han rullet videre til en liten by i Serbia. Målet var å komme seg raskt sørover, slik at han kunne bruke mer tid på hjemturen.

Allerede medlem?

Les hele saken som NAF MC-medlem

Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.

For litt variasjon valgte han en rute langs Donau. Veien bød på alt fra svingete åser til lange, flate strekninger helt nede ved elven. Her og der lå gamle borger og forsvarsanlegg – et hint om en tid da folk var mer opptatt av å forsvare seg mot hverandre enn å kjøre motorsykkel.

Målet for dagen var Sofia, Bulgarias hovedstad. Kenny pleide å styre unna storbyer av to grunner: Det tar evigheter å komme seg inn og ut, og alt er dyrere enn det burde være. Men for å unngå den verste blodsugingen hadde han booket det billigste hotellet på Booking.com.

Skogbrannen herjer i fjellene i Nord Makedonia. Skal Kenny ta sjansen å kjøre gjennom?
Skogbrannen herjer i fjellene i Nord Makedonia. Skal Kenny ta sjansen å kjøre gjennom?

Det viste seg raskt at "billig" ikke alltid er synonymt med "godt valg".

Da hotelleieren – en mann som luktet som om han hadde badet i gammel alkohol – krevde betaling før Kenny fikk se rommet, ante han ugler i mosen. Og riktig nok: Hotellet var en katastrofe. Søppel og rot overalt, og rommet var et kapittel for seg selv. Det mest oppsiktsvekkende? Du måtte gå gjennom dusjen for å komme inn på badet. Og for å gjøre opplevelsen komplett, var sluket tett, noe som snart førte til en oversvømmelse.

Veiene er krevende, og i et sandparti må Pernille i bakken.
Veiene er krevende, og i et sandparti må Pernille i bakken.

På matjakt i Sofia viste det seg at bulgarske restauranter ikke akkurat florerte, men til slutt fant han en perle – Two Brothers. Stedet var utmerket, selv om det viste seg at han var den eneste gjesten. De andre ved nabobordet var bare eierens familie. Men maten? Ekte Bulgarsk og helt topp!

Mot Nord-Makedonia på slitte dekk

Morgenen etter gikk med på å skifte fordekk, og når det var på plass, krysset han grensen til Nord-Makedonia – et lite land med bare to millioner innbyggere. Tidligere var det en del av Jugoslavia, og befolkningen besto av en god blanding: makedonere, albanere, serbere, tyrkere og romaer.

Kveld i Makedonia. Et vakkert land.
Kveld i Makedonia. Et vakkert land.

Endelig var transportetappen over, og Kenny kunne begynne jakten på de virkelig interessante veiene. Han la en rute fra Veles Benec til Prilep, en tur som startet på smale asfaltveier før den gikk over til grus. Snart dukket et massivt fjell opp i horisonten – og det sto i flammer!

Kenny møtte flere militære kjøretøyer på vei mot brannen. Langs veien hadde de tent en motbrann, og røyken drev fortsatt over veien. Kenny ble smånervøs – gikk veien rett inn i skogbrannen? Jepp.Veien ble dårligere og dårligere, til den til slutt besto den av runde kulesteiner på størrelse med golfballer. Styre? Hah! Glem det. Her var det bare å holde farten, legge vekta bak og håpe at man ikke veltet.Det gikk fint lenge – helt til han i en brå sving traff et parti med løs sand. Pang! Over styret og rett i bakken. Heldigvis var farten lav, og Kenny kom fra det uten en skramme. En liten Fiat Punto kom putrende oppover veien, og Kenny fikk hjelp til å løfte opp sykkelen. Hvordan i alle dager en slik bil kunne ta seg fram her, var et mysterium.

Veiene i Albania er som et eventyr, og Kenny er i drømmeland. Bedre veier finner du ikke.
Veiene i Albania er som et eventyr, og Kenny er i drømmeland. Bedre veier finner du ikke.

Langs Hellas

Dagen etter er det klart for å følge ei rute opp i fjellet langs grensa mot Hellas. Veien er smal, flott og svingete, og etter noen mil kommer Kenny over på grusen. Han frykter at veien skal bli dårligere, og får snart rett. Her oppe møter han ikke et menneske og vil ikke ha noen til å hjelpe seg om noe går galt. Selvsagt har han med satellittsenderen sin, men i denne varmen er det farlig å bli liggende. Temperaturen er nemlig oppe i 38 grader.

Foto 2: Kenny finner selvsagt småveier i Albania også. Fjellandskapet byr på fine variasjoner.
MC fjell
Kenny finner selvsagt småveier i Albania også. Fjellandskapet byr på fine variasjoner.

Etter et rufsete stykke bestemmer han seg derfor for å snu – det eneste fornuftige valget i en slik situasjon. Etterpå forsøker han å kjøre inn veien fra den andre siden, og her kommer han inn i lange sandpartier og konkluderer med at avgjørelsen var riktig. Å være alene her med en stor adventuresykkel er risikosport. I stedet tar han en snartur over i Hellas, som ligger rett ved.

Albania

Siste natt i Nord-Makedonia tilbringer Kenny i den vakre byen Ohrid, som ligger ved en av de to store innsjøene vestover mot Albania. Turismen blomstrer langs strendene på begge sider av grensen, men Kenny lengter etter mer åpne veier. Han bruker nettsiden www.bestbikingroads.com for å finne anbefalte ruter, og blir ikke skuffet. Han slenger Pernille fra sving til sving på perfekt asfalt – et ekte paradis for motorsyklister. Etter noen timer på disse veiene tar han av på mindre veier, hvor restene av gammel asfalt minner mer om en krigssone enn en vei. Likevel er utsikten spektakulær, og opplevelsen veier opp for den røffe kjøringen.

Cristian fra Sveits har vært på hjul de siste 5 årene. Han er på veien 2-3 mnd av gangen før han drar hjem til kona.
Cristian fra Sveits har vært på hjul de siste 5 årene. Han er på veien 2-3 mnd av gangen før han drar hjem til kona.

Midt på en smal fjellvei treffer han sveitseren Christian, som ruller av gårde på en Honda CRF300L. Christian kan fortelle at han har levd på reisefot de siste fem årene, i et mønster der han er ute i verden i 2–3 måneder, før han vender hjem til kone og familie like lenge. Han er pensjonist og mener dette er den perfekte balansen i livet. Dette får Kenny til å gruble: Dette er akkurat det han skal gjøre den dagen han blir stor!

Denne broa går over til de varme kildene i Ogdunan. Kenny senker den slitne kroppen ned i det varme vannet.
Denne broa går over til de varme kildene i Ogdunan. Kenny senker den slitne kroppen ned i det varme vannet.

Dagen ender ved de varme kildene i Ogdunan. Etter å ha klatret over en gammel steinbro, synker han ned i det varme vannet og kjenner musklene slappe av etter en lang dag på sykkelen. Senere finner han et lite hotell i nærheten, hvor han spiser den beste lammeretten han noensinne har smakt. Albania gjør inntrykk.

Om du trodde vi hadde det beste lammekjøttet i Norge tar du feil. Albanerne er mye flinkere en oss på dette.
Om du trodde vi hadde det beste lammekjøttet i Norge tar du feil. Albanerne er mye flinkere en oss på dette.

Not Lost Exploring

Not Lost Exploring Van og Willy Myhre ligger en dag foran Kenny i løypa. De er på en ettårig reise og på vei nordover fra Georgia, og har hatt kontakt med Kenny underveis. Etter flere dager alene på veien kjenner Kenny behov for sosialt samvær og bestemmer seg for å ta dem igjen. Veiene opp mot Shkodër er akkurat som han har håpet på – smale og svingete i et vakkert fjellandskap. Han storkoser seg, men undrer seg over det høye antallet trailere som navigerer disse krevende veiene. En dramatisk situasjon utspiller seg når to vogntog møtes i en sving, og den ene sjåføren må legge hele ekvipasjen inn mot fjellveggen for å unngå en kollisjon. På mirakuløst vis går det bra.

Flott utsikt i fjellene på vei mot Shkodër, nord i Albania.
Flott utsikt i fjellene på vei mot Shkodër, nord i Albania.

I Shkodër stanser Kenny for å kontakte Willy, akkurat idet en velkjent motorsykkel ruller forbi. Han legger seg på hjul, og de blir ikke lite overrasket når han plutselig ligger side om side med dem. Sammen drar de til campen hvor Van og Willy har slått seg til ro, og Kenny leier en campingvogn for natten. Endelig kan han snakke litt norsk igjen, og kvelden blir både hyggelig og livlig.

I Shkodër treffer Kenny Van og Willy Myre. Det norske paret er på et års reise.
I Shkodër treffer Kenny Van og Willy Myre. Det norske paret er på et års reise.

Kosovo

Kenny har et mål om å besøke alle landene på Balkan, så neste dag setter han kursen mot Kosovo. En viktig detalj for grensepasseringen er at Serbia ikke anerkjenner Kosovo. Det betyr at hvis han kjører inn i Kosovo fra et annet land, kan han ikke reise videre inn i Serbia. For å unngå trøbbel velger han derfor å krysse både inn og ut av Kosovo via Montenegro.

Veien til Berane er en opplevelse i seg selv, med hårnålssvingene i Grabom som et absolutt høydepunkt. Dette minner om Trollstigen hjemme i Norge.
Veien til Berane er en opplevelse i seg selv, med hårnålssvingene i Grabom som et absolutt høydepunkt. Dette minner om Trollstigen hjemme i Norge.

Veien til Berane er en opplevelse i seg selv, med hårnålssvingene i Grabom som et absolutt høydepunkt. Det minner om Trollstigen hjemme i Norge. Ved grensen til Kosovo må han kjøpe en midlertidig forsikring for sykkelen – det eneste landet i regionen hvor hans eksisterende forsikring ikke gjelder. Dette er en god påminnelse om å ta med grønt kort på slike turer, ettersom de fleste grenseoverganger krever det.

I Peć (Kosovo) møter Kenny tre lokale gutter.  De gir ham en liten historieleksjon om regionens turbulente fortid.
I Peć (Kosovo) møter Kenny tre lokale gutter. De gir ham en liten historieleksjon om regionens turbulente fortid.

Fra en høyde skuer Kenny ut over Kosovo – et flatt landområde omgitt av mektige fjell. Han ruller inn i byen Peć og møter tre lokale gutter som gjerne slår av en prat. De snakker engelsk og gir ham en liten historieleksjon om regionens turbulente fortid. Kenny, som ikke var den mest oppmerksomme i historietimene, finner samtalen fascinerende. Han merker hvor verdifulle slike møter er når man reiser alene – det er langt enklere å komme i kontakt med mennesker underveis.

På vei inn i Dormitor nasjonalpark via Uvita Greda.
På vei inn i Dormitor nasjonalpark via Uvita Greda.

Overnatting i Durmitor 

Neste dag vier Kenny til å utforske fjellområdene i Montenegro. Han besøker den imponerende Tara-dalen, som er full av turister. Zipline over dalen er en stor attraksjon, men han lar det være – folkemengden frister ikke. I stedet setter han kursen mot Durmitor nasjonalpark og tar seg inn via UvitaGreda.

Dormitor massivet i Montenegro er imponerende.
Dormitor massivet i Montenegro er imponerende.

Landskapet her er dramatisk, med spisse fjelltopper som strekker seg mot himmelen. En liten fjellvei snor seg innover i terrenget, og naturligvis klarer ikke Kenny å motstå fristelsen. Veien er steinete og utfordrende, men belønningen er stor – et vakkert seterområde langt inne i fjellet.

En liten fjellvei snor seg innover i terrenget, og naturligvis klarer Kenny ikke å motstå fristelsen
En liten fjellvei snor seg innover i terrenget, og naturligvis klarer Kenny ikke å motstå fristelsen .

På vei ned oppdager han en nedstengt campingplass, men eierfamilien tilbyr ham overnatting likevel. Han nøler ikke, for det er nettopp slike opplevelser han er ute etter. Med telt og alt han trenger, er han alltid klar for improviserte løsninger. Familien byr på både middag og kald øl, og samtalen flyter lett. Når solen går ned bak fjellene, samler de inn sauene for natten, og Kenny nyter roen.

Familien som eier den nedlagte campingen tilbyr Kenny overnatting, øl og mat. Når solen går ned bak fjellene, samler de inn sauene for natten, og Kenny nyter roen.
Familien som eier den nedlagte campingen tilbyr Kenny overnatting, øl og mat. Når solen går ned bak fjellene, samler de inn sauene for natten, og Kenny nyter roen.

Men idet natten senker seg, vekkes han av hundenes bjeffing. Hva er det de reagerer på? Ulv? Bjørn? Han trekker soveposen tettere rundt seg og lytter – dette er en del av spenningen ved å være alene i villmarka.

Når solen går ned bak fjellene, samler de inn sauene for natten, og Kenny nyter roen.
Når solen går ned bak fjellene, samler de inn sauene for natten, og Kenny nyter roen.

Fjellvettregel nr. 8

Turen går videre inn i Bosnia, der Kenny har funnet noen spennende TET-ruter til Sarajevo. Snart er han over skoggrensa, og på vei over Govza får han en fantastisk utsikt ut over den bosniske fjellheimen. Grusveiene er krevende og krever Kennys fulle oppmerksomhet. Vel nede i Kalinovik er han heldigvis på asfalten igjen. Det er 13 mil igjen til Sarajevo, og han håper fortsatt å nå fram før mørket faller på.

Det kryr av motorsyklister i Montenegro, og det er ikke rart, med disse flotte veiene.
Det kryr av motorsyklister i Montenegro, og det er ikke rart, med disse flotte veiene.

Veiene viser seg snart å være dårligere enn forventet. Store steiner, renner og hull gjør at han ikke klarer mer enn 35 kilometer i timen. Han skjønner snart at slaget er tapt og at han ikke vil nå Sarajevo før langt på natt. Overnatting ute i disse områdene er helt uaktuelt, for selv om Dundee er en skikkelig tøffing, hater han tanken på å slåss med ulv og bjørn med bare nevene. Selv om det irriterer ham, innser Kenny til slutt at han må følge fjellvettregel nr. 8: "Det er ingen skam å snu." Han finner en asfaltvei og rekker akkurat inn til Sarajevo idet mørket senker seg.

Foto 1: I Bosnia setter Kenny kursen opp i fjellene. De endeløse grusveiene fører han het til toppen. Foto 2: Veiene i Bosnia er flotte, og naturen vakker.
I Bosnia setter Kenny kursen opp i fjellene. De endeløse grusveiene fører han het til toppen.
Veiene i Bosnia er flotte, og naturen vakker.

Objekat 505

Kenny krysser grensa til Kroatia ved Zeljena, hvor han besøker en berømt flybase fra det tidligere Jugoslavia, skjult inne i fjellet. Basen hadde kodenavnet "Objekat 505" og var i bruk av serberne under de jugoslaviske krigene. Den består av tunneler på til sammen over tre og en halv kilometer og huset tidligere to hele skvadroner med jagerfly. Bygget for å tåle et direkte treff av en 20 kilotonns atombombe, står den fortsatt som et imponerende monument over militær ingeniørkunst.

Et bilde utenfor fjellhallene i Zeljena er et must for alle eventyrere.
Et bilde utenfor fjellhallene i Zeljena er et must for alle eventyrere.

Inne i en annen del av anlegget står en gammel Dakota, et slitent fly dekorert med klistremerker fra eventyrere fra hele verden. På den pittoreske kafeen treffer Kenny en annen eventyrer, Monika Kovarikova fra Tsjekkia. Hun er på tre ukers tur med sin Kawasaki Versys og har truffet det samme regnværet som Kenny. Store deler av utstyret hennes henger til tørk inne på kafeen. Det er lov å slå opp telt her, så Dundee setter opp teltet sitt bak den gamle Dakotaen.

Foto 1: Ved Zeljena i Kroatia finner du denne gamle Dakotaen. Det slitte flyet er dekorert med klistremerker fra eventyrere fra hele verden. Foto 2: På kafeen ved siden av Dakotaén treffer Kenny en annen eventyrer, Monika Kovarikova fra Tsjekkia. Hun er på tre ukers tur med sin Kawasaki Versys.
Ved Zeljena i Kroatia finner du denne gamle Dakotaen. Det slitte flyet er dekorert med klistremerker fra eventyrere fra hele verden.
På kafeen ved siden av Dakotaén treffer Kenny en annen eventyrer, Monika Kovarikova fra Tsjekkia. Hun er på tre ukers tur med sin Kawasaki Versys.

Gjennom Kroatia til Slovenia

Dundee tar farvel med Monika og setter kursen innover Kroatia. Han har valgt en rute med svingete veier og blir ikke skuffet. Området kryr av motorsyklister, og han forstår godt hvorfor. Landskapet er grønt og frodig, med små, runde åser, jordbruksområder og koselige landsbyer. Han tenker på hvor sammensatt det tidligere Jugoslavia må ha vært – hvor mange ulike folkegrupper som levde sammen under et regime som styrte med jernhånd.

Endelig ser Kenny utover de Slovenske alpene.
Endelig ser Kenny utover de Slovenske alpene.

Når han passerer grensen til Slovenia, får han straks en følelse av å være i Østerrike. Her er det "ordnung sein," noe som passer Kenny bra. Lengre inn i landet blir fjellene høyere, og han forstår at han er midt inne i de slovenske alpene. Han har avtalt å møte Van og Willy Myhre i Bled. De har holdt av en seng til Kenny på en sovesal fylt med unge backpackere og tog-luffere, som lager seg pasta i tur og orden på det lille kjøkkenet. Senere på kvelden når ungdommene er ferdig med spagettien,disker Van opp med et herremåltid, og Kenny spiser til han nesten sprekker.

Retur til Slovakia

Etter et fint alpepass over til Østerrike tilbringes resten av dagen på motorveier. Utpå ettermiddagen krysser Kenny grensa fra Ungarn til Slovakia. Han er tilbake på kjente veier og overnatter hos venner i Detva. Pernille har nå rundet 40 000 km, og det er på tide med storservice i Presov. Dit finner han en rute på 23 svingete mil og rekker verkstedet med ett minutts margin.

Veiene i Dormitor er populære motorsykkelveier, og Kenny er ikke alene.
Veiene i Dormitor er populære motorsykkelveier, og Kenny er ikke alene.

En vanvittig flott tur er over. Til sammen har Kenny besøkt 14 land på 14 dager, truffet mange hyggelige mennesker og kjørt noen av de mest spennende motorsykkelveiene på Balkan. Han har smakt på lokal mat, hatt spontane møter med eventyrere og opplevd både utfordringer og triumfer. Nok en gang kan Dundee konkludere med at det er fantastisk å reise alene på motorsykkel – du kommer i kontakt med flere mennesker og kan gjøre akkurat som du vil.


Fant du det du lette etter?