Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

MC-klær – veien til gode opplevelser

Riktige klær på tur er forskjellen mellom ren lykke og brutal plage på motorsykkelen. Men hvordan kler du deg riktig på tur?


motorsykkel på fjellet
Riktige klær er viktig på tur. Tenk på at du bygger opp lag for lag, og sørg for at det ikke er gliper og at beskyttelsen sitter der den skal. © NAF

Kort fortalt:

  • Kle deg lag for lag. Bruk klær som puster og som transporterer bort svette.
  • Pakk sykkelen slik at du lett får tak i ekstra klær, hansker og regntøy.
  • Pass på at beskyttelsen sitter der den skal og unngå gliper.
Allerede medlem?

Les hele saken som NAF MC-medlem

Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.

Egne motorsykkel-klær

Været i MC-sesongen kan være både lunefullt og skiftende. I det ene øyeblikket skinner solen og i det neste åpner alle himmelens sluser seg. Det er ikke lett å være motorsyklist når været plutselig skifter fra sol til regn.

Dårlig vær må man ta høyde for som motorsyklist i Norge. En vellykket tur handler om noe så basalt enkelt som å kle seg riktig og om å ha med rett utstyr når været endres - og rette klær betyr også økt sikkerhet. 

Planlegg hva du skal ha på deg

Hva du skal ha med deg – og på deg - bør altså være en del av planleggingen før du drar avgårde. Tenk også på at du pakker sykkelen slik at du lett får tak i utstyret. Ikke legg de tykke hanskene nederst i sideveskene, ikke pakk bort regntøyet slik at det tar lang tid å finne det frem, og ha dette utstyret lett tilgjengelig.

Skal du på en lengre tur er ikke det anledningen for å bruke det letteste utstyret. La mesh-jakken henge igjen hjemme, og ta på deg skikkelig kjøreutstyr. Har du utstyr med en membran av type Gore-tex eller liknende så bruker du det utstyret.

Om du har skinn må du ta en liten runde med skinnkrem slik at utstyret tåler noe vann - også må du ha med regntøy. Selv de beste klærne har en øvre grense for hva de tåler av vann før fuktigheten trenger igjennom. Og når det skjer er all glede borte.

mann står ved motorsykkel på veien
Airbag: Mange har begynt å bruke airbag når de kjører motorsykkel. Følg rådene i instruksjonsboken når du skal kjøre med airbag. © NAF

Lag på lag

For motorsyklister gjelder samme råd som for andre friluftsfolk. Kle deg lag på lag. Begynn med ull eller et annet fukttransporterende lag og bygg på det slik at du holder deg varm. Pass på at lagene isolerer og puster.

Når du kjører kan du også regulere varmen ved å åpne og lukke ventilasjonsåpningen i kjøredressen.

Glem heller ikke å ha noe i halsen. Selv på varmere dager kan trekken gjøre at du blir stiv i nakken – og den stivheten sitter i. Det er ikke behagelig å våkne opp med stiv og vond nakke en dag du skal være på veien hele dagen.

Pass på utstyret – og kle været ute før regnet

Om det er lenge siden du vasket kjøredressen, eller behandlet skinndressen, kan det være fornuftig å gjøre det før du drar ut på en lengre tur. Følg alltid vaskeanvisningen i klærne.

Stoffet på kostbare Gore-tex dresser er ofte laminert. Denne lamineringen sørger for at klærne ikke blir våte men at regnet preller av. Lamineringen mister imidlertid effekten over tid, og når du da kjører gjennom en byge vil klærne trekke til seg vann, bli tunge og ubehagelige.

For å reaktivere lamineringen legger du klærne i tørketrommelen. Rundt 40 minutter tar det å reaktivere impregneringen på denne måten. Bruk en sprayflaske og spray litt vann på klærne. Lamineringen fungerer som den skal dersom vannet perler på toppen av stoffet.Om vannet ikke perler betyr det at lamineringen er slitt. Da kan du påføre ny. Hvordan du gjør det står ofte på hjemmesiden til produsenten eller i instruksjonsbøkene som fulgte med klærne.

Glem heller ikke å ha med riktige hansker. Og ta med ett ekstra par. Bruk regnovertrekk om du møter på dårlig vær - og sørg for at det er på FØR det begynner å regne. Hansker, og kjøredresser for øvrig, tørker sent. Stopp og ta deg tid til å kle været ute. Ikke glem støvlene. Regntøy fra topp til tå er selve veien til lykke når det bygger opp til storm og du skal være i sentrum av den.

motorsykkelutstyr
Skikkelige hansker er viktig på tur. Ha med to par, ett for kaldt og vått vær og ett for varmere vær. © NAF

Unngå gliper

Men klær skal gjøre mer enn bare å holde deg tørr og varm. De skal også beskytte deg dersom uhellet er ute. Unngå gliper, og tenk på at områder kjøredressen ikke dekker skal være beskyttet av enten sko, hansker eller hjelm. De fleste kjørejakker og –bukser har en løsning for å koble de sammen. Det forhindrer at jakken sklir opp om du skulle velte å skli bortover asfalten. Husk alltid på å koble klærne.

Airbag blir stadig mer populært blant MC førere. Noen er integrert inn i kjøreutstyret mens andre er vester du har på innsiden av kjørejakken. Felles for alle er at man må følge anvisningene i instruksjonsboken nøye.

Noen produsenter anbefaler ikke at du kobler sammen bukse og jakke om du bruker airbag under kjørejakken. Grunnen til det er at når airbagen utløses så vil det føre til at jakken trekkes opp – og da følger buksen med. Samtidig er det heller ikke noe fare for at jakken vil ski opp fordi den blir låst på plass av vesten som kollisjonsputen er i. Men her gjelder som alt annet; følg det som står i instruksjonsboken.

Pass på at beskyttelsen beskytter

Når du kler på deg, og spesielt dersom du har på deg mer klær enn på en normal kveldsrunde, må du sjekke at alle beskyttelsesområdene på klærne sitter riktig og at de ikke forskyver seg når du setter deg på motorsykkelen.

Tenk også på at du ikke kler på deg så mye at du blir stiv og får begrenset bevegelsesfrihet. Og selv om det kan være tungvint – bruk sikkerhetsutstyret som du har. Skal du kjøre mye på grus trenger du kanskje andre sko enn de du bruker til vanlig.

Men mest av alt handler påkledning om å kle seg slik at man ikke fryser, blir for varm eller våt – samtidig som klærne skal beskytte deg dersom uhellet skulle være ute.

NAF MC

Bli medlem i NAF MC

Vi har 27 MC-klubber over hele Norge. Som medlem får du gratis sikkerhetstrening, tips og råd, inspirasjon og en rekke turforslag.

Du får også veihjelp, nøkkelforsikring, hjelp fra NAFs advokater og tilgang til NAFs fordelsprogram.

Motorsyklist i rundkjøring