Kort fortalt
- Ved kjøp av brukt elbil er det viktig å sjekke batteriets helse.
- Batteriets helse sier noe om rekkevidden til bruktbilen.
- NAF leter etter et fullverdig diagnoseverktøy som måler batterihelsen.
Bruktbilmarkedet for elbiler øker, og utvalget av modeller bli stadig bedre.
Bare i det første halve året at 2022 er nesten 17 prosent av bruktbilsalget helelektrisk.
Fremdeles ingen fullgode batteritester
Det største usikkerhetsmomentet når du kjøper brukt elbil er at det er vanskelig å vite helsen på elbilbatteriet, altså hvor mye kapasitet batteriet har igjen.
Det er helt normalt at hovedbatteriet i elbilen svekkes over tid og mister kapasitet - altså evnen til å holde på energi. Redusert batterikapasitet gir også redusert kjørelengde.
NAF har de siste årene prøvd flere tjenester for å måle brukte elbilers batterihelse. Enn så lenge har vi ikke funnet er produkt som er fullverdig.
-NAF har jobbet lenge med å få på plass en batteritest for våre medlemmer og kunder. Et av kravene vi stiller er at den er enkel både for bilselgeren og NAFs sentre. Det produktet har vi ikke funnet ennå, forklarer Lars-Benny Holøs, teknisk sjef for NAF Senter-kjeden.
Ett batteri - tre ulike restverdier på batteriet
Det siste året har NAF testet Aviloo, en batteridiagnose-test utviklet av et østerriksk firma. Diagnoseverktøyet kobles til bilens OBD-port for å lese av data om batteriet. Eieren må selv kjøre batteriet fra 100% til under 10% før diagnosen kan gis. I tillegg er det krav til hvilken temperatur det er når testen kjøres.
Utfordringene med tjenesten dagens batterihelsetest-tjenester generelt er at de er tidkrevende og gir svært sprikende resultater.
NAF fikk målt batterihelsen på en Kia Soul fra 2015 med 96.876 km på kilometertelleren. Vi målte batterihelsen med tre ulike diagnoseverktøy, og fikk tre forskjellige resultater.
Testen fra Aviloo målte batterikapasiteten til 75 prosent, mens Kias eget diagnoseverktøy målte 89,3 prosent. Et diagnoseverktøy fra WOW målte batterihelsen til 99,7 prosent.
-Vi har sett store avvik mellom resultatene vi får fra produkter for frittstående leverandører sammenlignet med produktene merkeverkstedene bruker. Da står forbrukeren igjen med et papir i hånda og i skvis mellom merkeforhandler og en tredjepart, sier Holøs.
Det største problemet mener Holøs ligger i mangelen på en felles målemetode for hvordan batterihelse måles. Konsekvensen av mangelen på en felles målemetode gjør at resultatene kan variere mye - og det gjør det.
NAF fortsetter jakten på et godt diagnoseverktøy for batterihelse på brukte elbiler. Før valget blir tatt er det flere kriterier som må oppfylles:
- Et av våre viktigste krav er at det skal være enkelt og lite tidkrevende for våre medlemmer og andre bileiere. Akkurat som alle NAF-tester er. Vi kan ikke ha en test der man må kjøre bilen en hel dag for å få et resultat, avslutter Lars Benny Holøs.
Visste du at ...
... hvor mye batteriet svekkes vil avhenge av dine bruks- og lademønster? Når kapasiteten i batteriet begrenses, vil også rekkevidden bli kortere. Batteriets helse og kapasitet betegnes ofte som State of health, forkortet til SOH. Når du kjøper nybil vil batterigarantien omtale hvor mye degradering som er akseptert fra importørens sine og dekkes av garantien.
Få 10% på deler og arbeidstid på NAF Verksted
Våre verksteder er åpne for alle, og som NAF-medlem vil du ha en ekstra fordel ved å fikse bilen hos oss. Nå tilbyr vi 10 prosent rabatt for våre NAF-medlemmer på både deler og arbeidstid på alle våre verksteder.