Dette betyr Trump-tollen for norske bilkjøpere

Usikkerheten er stor etter Donald Trumps innføring av 25 prosent toll på biler. Hvilke konsekvenser kan det få for det norske bilmarkedet?


Et par hos en bilforhandler undersøker en bil de er interessert i å kjøpe. Bilselger åpner bildøra
Nordmenn på jakt etter bil har ingen grunn til å få panikk etter USAs tollinnføring. Foto: Nikolas Gogstad-Andersen / © NAF

Onsdag varslet USAs president Donald Trump innføring av 25 prosent toll på biler og bildeler i USA. Tollen på biler gjelder fra torsdag 3. april, mens tollen på bildeler innføres innen 3. mai.

– Dette betyr at biler og bildeler som importeres til USA vil koste 25 prosent mer. En bil til 500.000 kroner vil etter tollinnføringen koste 625.000 kroner i stedet, forklarer investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

NAF-fordeler

Vi har mange fordeler for deg som bileier!

Som NAF-medlem får du ekstra gode priser på forsikringer. Du får blant annet opptil 22 % rabatt på bilforsikring. NAF Forsikring tilbyr også skadeforsikringer for personbil, reise, bolig og innboforsikring, MC, moped, campingvogn og båt, og barn og ulykke

Les mer og sjekk pris på forsikring

Kan gi lavere bilpriser i Norge

Tollen betales til den amerikanske staten av amerikanske bedrifter som importerer fra andre land, men i realiteten vil prisøkningen i hovedsak sendes videre til amerikanske forbrukere. Næss sier dette er dramatisk, men først og fremst for amerikanerne.

– Nesten halvparten av de 16 millioner bilene som ble solgt i USA i fjor, var importert fra andre land. Disse bilene vil nå bli betydelig dyrere, sier Næss.

For det norske bilmarkedets del, tror Næss at Trumps grep vil ha liten betydning.

– Det som kan ha betydning, er hvis land som Mexico og Canada i større grad vil sende biler til Europa og Norge framfor USA. Da kan det bli flere biler og et større press i det norske markedet, som kan gi litt lavere bilpriser i Norge, sier Næss.

bilfabrikk
Biler som er produsert utenfor USA får 25 prosent toll ved import til landet.

Lite innvirkning

Næss får støtte fra Harald Jachwitz Andersen, som er direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

– Trumps innføring av toll får store implikasjoner for bilindustrien, og dette vil påvirke alle verdens bilprodusenter. Den norske bilbransjen vil imidlertid påvirkes i svært liten grad, sier Andersen.

Han sier det Norge eventuelt kan påvirkes av, er at bilprodusenter i mindre grad får solgt biler i de markedene de er tiltenkt, og dermed vil se etter nye markeder bilene kan selges i.

– Det kan bety at Norge blir et enda mer interessant marked å sende elbiler til, og kan bidra til å ytterligere forsterke prispresset som vi allerede ser i det norske markedet.

Andersen understreker at man er i en tidlig fase, og at det er vanskelig å spå hva som vil skje.

mann lener seg ut av bil og smiler mot kamera
Direktør i BIL, Harald Jachwitz Andersen. © Bilimportørenes Landsforening

Biler fra Kina kan bli dyrere

BIL-direktøren påpeker at EU er en annen faktor som kan påvirke det norske markedet.

– Som et mottiltak kan EU innføre toll på biler som er produsert i USA, og da kan det hende at Norge blir tvunget til å gjøre det samme for å kunne eksportere tollfritt til EU, sier Andersen.

Om dette skulle skje, vil det likevel ikke ha stor innvirkning på det norske bilmarkedet.

– Selv fra amerikanske Tesla og Ford er det få modeller som selges i Norge som er produsert i USA, sier Andersen.

EU har også straffetoll på biler fra Kina. Andersen sier det er mulig at EU vil kreve at Norge innfører det samme for at vi skal kunne eksportere norske varer tollfritt til EU.

– I så fall kan biler produsert i Kina bli dyrere i Norge. Men alt dette blir bare spekulasjoner. Det som er sikkert, er at det er enorme krefter som er satt i spill og store ringvirkninger som skapes av såkalte «Liberation Day».