Enova har siden 2015 tildelt støtte til etablering av hurtigladere. Nå vil Enova tette “hullene” i ladekartet, og melder at inntil 100 millioner kroner skal gå til styrking av ladeinfrastruktur.
Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, mener midlene bør komme med krav om brukervennlighet i tillegg til krav om dekning og beliggenhet.
- Elbilister drukner i ladeapper og vanskelige og lite sammenlignbare prismodeller Disse midlene burde kobles til et krav til bedre brukervennlighet. Helt konkret bør roaming bør bli nasjonal standard for lading i Norge.
«- Det må være mulig å lade elbilen uavhengig av leverandør, organisasjon eller kundeklubb
Thor Egil Braadland
Slik markedet er bygget opp i dag er det ingen enkel sak å betale for hurtiglading. Det som møter elbilistene er en app-jungel som veldig mange sliter med å finne ut av. Det er ikke gjort enklere av utallige kundeklubber og lade-abonnementer.
- Det må være mulig å lade elbilen uavhengig av leverandør, organisasjon eller kundeklubb, sier Braadland.
Støtte gis til etablering av hurtiglading og normallading
I denne runden kan aktører søke om støtte av bygging av nye hurtigladere, normalladere i område uten fast vegforbindelse og normalladere ved fjellovergang.
Enova skriver i en pressemelding at aktører kan søkes støtte til prosjekter i tre kategorier:
- 1. Etablering av ny hurtigladestasjon
Kvalifiserende lokasjoner er minimum 25 km fra etablerte, offentlig tilgjengelige hurtigladere samt planlagte ladestasjoner der det er inngått økonomisk forpliktende avtaler. For etablering i kommuner der det hverken er etablert eller planlagt etablert hurtiglader, er avstandskravet 15 km. - Etablering av normalladere i område uten fast vegforbindelse
Kvalifiserende lokasjoner er områder der det ikke er etablert eller annonsert etablering av offentlig tilgjengelig hurtiglader og der det ikke er fast vegforbindelse. Dette gjelder områder som kun kan nåes med fergesamband. - Etablering av normalladere ved fjellovergang
Kvalifiserende lokasjoner er inntil 1 km før vegbom på fjellovergang der det forekommer stenging og/eller kolonnekjøring.
Ønsker støtteordning velkommen, men hvorfor nå?
Thor Egil Braadland sier støtteordningen er velkommen, men stiller spørsmålstegn ved tidspunktet for konkurranseutlysningen:
-Først og fremst reagerer jeg på hvorfor denne utdelingen av midler kommer rett før Regjeringen skal legge frem sin ladeplan. Denne utdelingen bør kobles til det innsiktsarbeidet.
NAF har allerede gitt innspill til myndighetene om utbygging av fremtidig ladeinfrastruktur:
-Beregninger som NAF har gjort viser at det trengs rundt 5000 hurtigladere fram mot 2030. De områdene hvor mangelen på ladere er størst er hovedfartsårer som E6 og E18 – ikke distriktene viser NAFs laderapport, avslutter Braadland.