- I dag er det alt for vanskelig for elbilister å sammenligne priser på hurtiglading. Mange aner ikke hva de faktisk betaler for å lade elbilen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Kilowattime er det nye litermålet
Noen steder prises det per minutt, andre steder betaler man for en kombinasjon av minutt og kilowattime, mens andre igjen tar kun betalt for strømmen du får. Merkingen av pris er så som så.
Nå krever NAF og Forbrukerrådet ett, felles prissystem på ladestasjonene, slik at prisene blir mer sammenlignbare for forbrukeren.
- Dette er uoversiktlig og gjør sammenligning av pris vanskelig. Strøm til elbilene bør derfor prises per kilowattime, og prisen må merkes synlig på ladestasjonene, sier Thomas Iversen, Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Prisen på lading bør være like lett å sammenligne som prisen på bensin og diesel. Mens prisen på flytende drivstoff lyser mot en langs veien, er det mange som ikke aner hva de betaler når de hurtiglader.
- Med elbilen er kilowattimen den nye literen. Da er det veldig rart at en del ladeoperatører fortsatt tar betalt for tiden du står og lader. For at prisene skal bli sammenlignbare bør strømmen de selger være prisen per kilowattime, sier Ryste i NAF.
Les også: Slik kommer du i gang med hurtiglading
Løftet kravet til Stortinget
NAF har utfordret ladeoperatørene i lang tid. Noen følger NAFs råd, men langt fra alle. Derfor har NAF nylig tatt kravet om tydelig merking og prising per kilowattime opp i et brev til regjeringen og alle partiene på Stortinget.
Både NAF og Forbrukerrådet mener at kilowattime-prising bør bli en nasjonal standard. De aksepterer imidlertid en minuttpris etter en viss tid, for å få større sirkulasjon på ladestasjonene:
Enkel løsning for å forhindre kø
Argumentene mot å prise per kilowattime er at det vil skape mer kø på ladestasjonene, ettersom det ikke finnes noe insentiv for å flytte bilen når du er ferdig ladet eller når bilen lader sakte.
Det mener NAF og Forbrukerrådet kan løses enkelt med et påslag i prisen. Denne prismodellen finnes allerede på Teslas Superchargere.
-Etter 25-30 minutter har de aller fleste elbiler fått nok strøm til å kjøre videre, og derfor aksepterer vi at det slår inn en ekstra pris for å stå lenger enn dette. Utgangspunktet må imidlertid være en kilowattimepris for de første 25-30 minuttene, sier Iversen.
Visste du at nylig ble elbil nummer 500 000 registrert i Norge. I dag er hver sjette bil på norske veier en elbil. Om utviklingen fra de siste årene fortsetter skal det selges rundt 130 000 nye elbiler i 2022 i Norge, ifølge NAF.