Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Tenk deg om før du kjøper ladeavtale

Vi har regnet på hvor mye du må lade elbilen for at det skal lønne seg å kjøpe ulike ladeabonnementer.


Folk på ladestasjonen
© NAF

Kort fortalt:

  • Flere aktører tilbyr ladeabonnementer som gir deg rabatt på lading.
  • NAFs utregning viser at du må lade mye for at mange av abonnementene skal lønne seg.
  • Før du kjøper et ladeabonnement bør du vurdere nøye om du kommer til tjene på det.

OBS! Prisene for å hurtiglade har endret seg siden denne artikkelen ble publisert 22. august 2022, og regnestykkene i artikkelen er derfor utdatert. I begynnelsen av artikkelen kan du lese om hvordan du selv kan regne ut om en ladeavtale lønner seg for deg.

Er du en som hurtiglader og lynlader ofte, kan det hende du har vurdert å kjøpe et abonnement på lading. Kanskje prøvde du en ladeavtale under bilferien i sommer? Det er flere som tilbyr slike avtaler, blant annet bilforhandlere som Audi og BMW og tredjeparter som ladeappen Elton.

– Avtalene fungerer slik at du betaler en månedlig sum for å lade til en rimeligere pris hos én eller flere ladeleverandører. Dette kan være lurt om du lader mye langs veien, men husk at du må lade relativt mye for å tjene på det. Såpass mye at det i noen tilfeller kun vil lønne seg på lengre bilferier eller om du kun lader elbilen på hurtig- og lynlader, sier forbrukerrådgiver i NAF, Anette Berve.

Regn selv ut hvor mange kWh du skal lade

Du må selv vurdere om et ladeabonnement vil lønne seg for deg og ditt kjøremønster. Ved å følge med på forbruket ditt og vurdere hvor langt du skal kjøre, kan du finne ut hvor mange kWh du kommer til å trenge å lade i løpet av måneden.

Her er et eksempel:

En ny elbil kan typisk ha et forbruk på 0,2 kWh per kilometer. I NAF og Motors elbiltest sommeren 2022 hadde for eksempel Ford Mustang Mach-E GT et forbruk på 0,21 kWh/km. Om du vet at du skal kjøre 500 km i løpet av måneden, blir regnestykket følgende med et forbruk på 0,2 kWh/km:

500km*0,2kWh=100kWh

Forutsatt at dette er kjøring kun med lading fra hurtig- og lynlading, kan du bruke 100 kWh som utgangspunkt for å finne ut hva som er best for deg.

Husk: Når du skal regne ut om et ladeabonnement vil lønne seg for deg, kan du ikke regne med de eventuelle kilometerne du kjører med oppladet batteri hjemmefra.

En Mercedes lades opp på ladestasjonen
For noen kan en ladeavtale lønne seg. foto: Jon Terje Hellgren Hansen. © NAF

Vær bevisst!

– Når du skal avgjøre om du skal kjøpe et ladeabonnement, bør du først lese gjennom vilkårene i abonnementet. Tenk deretter over hvor mye du faktisk skal hurtig- og lynlade, og om dette er noe som faktisk vil lønne seg for deg, sier NAFs forbrukerrådgiver Anette Berve.

Har du eksempelvis bare tilgang til én spesifikk ladeoperatør i nærheten av deg, kan det påvirke om en ladeavtale vil lønne seg for deg.

– Det viktigste er at du er bevisst, fastslår Berve.

En person holder en mobil som ser på ulike ladepakker fra Elton
Elton tilbyr to ladepakker med rabatt på lading hos alle ladeoperatører unntatt Ionity, og to egne ladeabonnementer kun for lading hos Ionity. © NAF

Elton 30

Schibsteds ladeapp Elton reklamerer med å tilby ladepakker som skal gi billigere lading til deg som lader mye på tur.

Den billigste ladepakken hos Elton koster 299 kroner i måneden. Her får du 30 prosent rabatt på lading opp til 300 kilowattimer (kWh) i måneden. Elton skriver at abonnementet passer for de som lader mellom 150 og 250 kWh på en måned.

– Våre utregninger viser at du må lade mer enn 150 kWh hos de fleste av ladeoperatørene før du begynner å spare noe med dette abonnementet. Basert på tall fra vår elbiltest tilsvarer det at du må kjøre omtrent 1000 kilometer i måneden kun ved hjelp av hurtig- og lynlading i en Hyundai Ioniq 5, sier Berve.

1000 kilometer er det en gjennomsnittlig personbil kjøres totalt på en måned, og tilsvarer tur-retur Oslo-Trondheim eller tre turer fra hovedstaden fram og tilbake til hytta på Gol.

Du sparer mest med Elton 30-abonnementet som drop in-kunde hos Circle K, Mer og Supercharger, fordi de utgjør de dyreste måtene å lade på i utgangspunktet.

– Husk at selv om du sparer mer med abonnementet hos de dyreste ladeoperatørene, betaler du fortsatt mer totalt enn du ville gjort som registrert kunde eller hos en billigere ladeoperatør, sier Berve.

Lader du 300 kWh på en måned med Elton 30-abonnementet, sparer du noen hundre kroner.

Elton 50

Elton tilbyr også en pakke som gir deg 50 prosent rabatt på lading opp til 350 kWh mot at du betaler 549 kroner i måneden.

– Med dette abonnementet må du hurtiglade alt fra 157 kWh som drop-in kunde hos Circle K til 275 kWh hos E.ON i måneden før det vil lønne seg. Hos de fleste av ladeoperatørene betyr det at du må kjøre godt over 1000 kilometer på en måned i en Cupra Born før du begynner å spare på hurtiglading, sier forbrukerrådgiveren.

Akkurat som med Elton 30-abonnementet, vil Elton 50 bli mindre lønnsomt jo billigere ladeoperatøren er.

Lader du 350 kWh i løpet av en måned, kan du spare over 600 kroner hos de dyreste ladeoperatørene med Elton 50-abonnementet.

Kan være lønnsomt til bilferien eller på jobbtur

Elton-pakkene har ingen bindingstid, og du har derfor muligheten til å kjøpe abonnement for kun én måned. Det kan blant annet lønne seg å vurdere under en bilferie.

– Hvis du vet at du skal kjøre langt og nesten utelukkende lade med hurtig- og lynlading i en periode, kan du spare penger på å kjøpe et abonnement for en måned eller to. Men du må altså lade mye for at du skal spare noe på det, så vær bevisst og tenk deg om først, råder Berve.

Et ladeabonnement kan for eksempel lønne seg å vurdere for de som ikke har tilgang til lading hjemme.

Elton-pakkene gjelder ikke hos Ionity, og Elton har derfor egne Ionity-pakker. Disse har bindingstid på 12 måneder.

– Vår utregning viser at du må kjøre rundt 2500 kilometer med strøm utelukkende fra Ionity i året for at Eltons Ionity-abonnementer skal lønne seg. Her må du ta en vurdering på hvor mye du faktisk kommer til å lynlade i løpet av året, sier Berve.

Bilimportørenes egne avtaler

Flere bilmerker tilbyr egne ladeavtaler hos utvalgte ladeoperatører. Vi har undersøkt hvor mye du må hurtig- og lynlade for at avtaler hos BMW, Audi og Volkswagen skal lønne seg.

BMW

En BMW kjører på landeveien
Kjører du en bmw ix xdrive40, kan du benytte deg av bmws ladeabonnement. foto: Jon Terje Hellgren Hansen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © NAF

BMW tilbyr et månedlig abonnement uten bindingstid for 19 kroner, som gir hurtig- og lynlading for 3,49 kroner per kWh. Abonnementet gjelder ikke hos Ionity, og hos Mer er prisen 6,79 kroner per kWh – det samme som prisen uten abonnement.

Med BMWs abonnement må du hurtiglade mellom 5 og 37 kWh i måneden for å gå i null, avhengig av hvilken ladeoperatør du velger. Du må lynlade mellom 5 og 15 kWh før du begynner å spare penger. Med BMWs abonnement skal det dermed betydelig mindre lading til for å spare penger på lading, men det forutsetter selvfølgelig at du kjører BMW.

Audi

En Audi e-tron kjører på landeveien
Audi e-tron q4 50 quattro var blant bilene som ble testet på rekkevidde og ladehastighet under sommerens elbiltest. foto: Jon Terje Hellgren Hansen. © NAF

Audi tilbyr to ladeabonnementer; Audi City og Audi Transit. Audi City koster 46,65 kroner i måneden, og gir 5,10 kroner per kWh hos alle ladeoperatører unntatt Circle K, Ionity og Mer. Hos Ionity og Mer er prisene henholdsvis 8,40 kroner per kWh og 6,79 kroner per kWh.

Den eneste forskjellen med abonnementet Audi Transit er at du betaler 179,93 kroner i måneden for å kunne lade hos Ionity til 1,85 kroner per kWh, og at det er 12 måneder bindingstid istedenfor én måned.

Med Audi City må du for eksempel lade 296 kWh hos Recharge eller 434 kWh hos Eviny i løpet av året for å gå i null. Hos E.ON vil du aldri gå i null, ettersom prisen på 5,10 kroner er dyrere enn E.ONs egne priser.

Volkswagen

En Volkswagen står parkert langs landeveien
Som volkswagen-eier har du blant annet tilgang til ladeabonnementene we charge go og we charge plus. foto: Eirik Aspaas. © NAF

Volkswagen-eiere har tilgang til abonnementene We Charge Go og We Charge Plus, begge med 12 måneders bindingstid. Prisen for We Charge Go er 29,99 kroner i måneden, hvor du får hurtiglading for 4,40 kroner per kWh hos Recharge, Eviny, Kople og E.ON.

Med We Charge Plus betaler du 99,99 kroner i måneden for å hurtiglade hos de samme ladeoperatørene for 3,60 kroner per kWh. Her får du også lade hos Ionity for 1,60 kroner per kWh.

Med lading hos Kople som eksempel, må du med We Charge Go lade 174 kWh i året for å gå i null. Med We Charge Plus må du lade 424 kWh før du begynner å spare penger.

Tesla

En Tesla står parkert i Oslo
Som tesla-eier trenger du ikke abonnement for å lade til gunstige priser på supercharger. foto: Tomm W. Christiansen. Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Teslas ladeabonnement koster 129 kroner per måned, og har ingen bindingstid. Med abonnementet får du tilgang til samme priser som Tesla'er på Supercharger-nettverket, uansett hva slags elbil du kjører.

Prisene på å lade hos Supercharger med abonnement varierer ved ulike ladesteder, fra 3,35 til 6,30 kroner per kWh. Snittprisen er 4,93 kroner per kWh.

Dersom du ikke kjører Tesla og ikke har abonnement, betaler du en pris som varierer mellom 5,05 kroner til 6,90 kroner per kWh, avhengig av sted.

For å regne ut hvor mye du må lade for at et Tesla-abonnement skal lønne seg, har vi tatt utgangspunkt i Supercharger-stasjonen på Vestby. Der koster det 6,85 kroner per kWh å lade uten abonnement, og 5,95 kroner per kWh å lade med abonnement.

For 129 kroner i måneden må du lynlade 143 kWh for å gå i null. Lader du mer enn det i løpet av måneden, vil du spare penger på abonnementet. Dette gjelder lading på Supercharger i Vestby – utregningen andre steder kan variere.