En gjennomgang NAF har gjort av 48 bilmerker viser at mange har satt en sluttdato for produksjon av biler med forbrenningsmotor.
Audi, Alfa Romeo, Aston Martin, Fiat, Jaguar, Honda og Volvo er blant bilmerkene som har et uttalt mål om å kun produsere elbiler fra gitte datoer.
Noen bilmerker er mer forsiktige med sine elbilambisjoner, men for de aller fleste er det ingen tvil om at elbil er framtiden.
Se hele oversikten nederst i artikkelen!
Allerede høyt elbilsalg
Norge har et mål om at alle nye personbiler og lette varebiler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, altså elbiler eller hydrogenbiler. For noen år siden virket dette svært ambisiøst, mens realiteten per høsten 2022 er at man er godt på vei til å oppnå målet.
I august 2022 var tre av fire nye biler som ble solgt elbiler. På privatmarkedet var hele ni av ti nye biler i august helelektriske.
Kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther i Audi opplyser at 97 prosent av nye biler som selges fra Audi i Norge per september 2022 er elbiler.
– Regjeringen har satt et tydelig mål om at nybilsalget skal representere kun nullutslippsbiler i løpet av 2025. I Audi er vi der mer eller mindre allerede, og vi vil være en aktiv bidragsyter for å nå dette målet, sier Winther.
Audi skal ha 20 fullelektriske modeller på markedet i løpet av 2025, og kommer ikke til å lansere flere hybridmodeller.
Satser på elbil
Volkswagen-importør Harald A. Møller har annonsert at Volkswagen vil stanse salget av bensin-, diesel- og hybridbiler i Norge fra og med 2024.
Hyundai kuttet salget av rene bensin- og dieselbiler i Norge i begynnelsen av 2021. Elbiler utgjør over 90 prosent av Hyundais salg i Norge, mens resten er ladbare hybrider.
– Vi forventer å ytterligere akselerere overgangen til kun elbiler, og ha tett opp mot 100 prosent elbilandel i løpet av relativt kort tid. De neste årene vil det komme en rekke nye modeller, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge.
BMW har ikke satt en sluttdato for når den siste forbrenningsmotoren blir produsert.
– Vi forholder oss til det uttalte målet om at alt nybilsalg i Norge skal være nullutslippsbiler fra 2025. Frem til det vil vi tilby størst mulig grad av modellspekteret som er relevant for det norske markedet. Det inkluderer også plug-in hybrider, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge, som legger til at nærmere 90 prosent av salget i Norge allerede er helelektriske modeller.
Toyota girer opp på elbil
Ford skal lansere syv nye helelektriske person- og nyttekjøretøymodeller for det europeiske markedet før utgangen av 2024.
– I løpet av utgangen av 2023 planlegger Ford å selge 600.000 elbiler globalt og over to millioner innen utgangen av 2026. I Norge vil vi på personbilsiden stort sett bare selge elbil eller ladbar hybrid fra 2023, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.
Toyota vil lansere 30 elbilmodeller fram mot 2030. Toyotas premiummerke Lexus skal kun selge elbiler fra 2030.
– I Vest-Europa skal Toyota ha en miks på 90 prosent elektrifiserte biler i 2025, hvorav 10 prosent er nullutslippsbiler. I 2030 vil nullutslippsbilene utgjøre minst 50 prosent av salget i Europa, men hvis etterspørselen og infrastrukturen utvikles raskere vil vi øke andelen raskere, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Se oversikten
Søk etter bilmerket du vil sjekke!