Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Grunnleggende kunnskap om lading av elbil

150 kilowatt? CHAdeMO? Nødlader? Vi forklarer den grunnleggende kunnskapen du trenger for å komme i gang.


illustrasjon elbil som lader

I denne oversikten:

Det finnes i dag fire ladestandarder for ladekontakter:

Illustrasjon ladetyper
I tillegg til de fire standardene kommer elbiler med en nødlader til bruk i stikkontakt.

Type 1 og 2

Type 1 og Type 2 er de vanligste standardene for normallading, eller "saktelading". Disse typene finnes gjerne på nødladeren eller ladekabelen som følger med bilen.

Brukes hovedsakelig til normallading eller hjemmelading.

CCS

CCS er løsningen for hurtiglading i de fleste nye elbiler på markedet.

Combined charging system (CCS) er en utvidelse av Type 2-kontakten, hvor Type 2-delen er øverst. Man bruker samme ladeinngang på bilen, hvor de fleste har et ekstra deksel under Type 2-inngangen.

CHAdeMO

CHAdeMO (Charge de Move) er en av de vanlige standardene for hurtiglading, og finnes som regel i eldre elbiler fra f.eks. Peugeot, Kia, Citroen og Nissan. Dette er opprinnelig en japansk ladestandard som kan lade opptil en effekt på 63 kW.

Viktig å vite

Fast lading med husholdningsstøpsel er ikke lov av sikkerhetsmessige årsaker. Disse skal kun brukes til nødlading.

Ladehastighet

Illustrasjon av ladestasjon

Normallading

Type 2-kontakt. Du må selv ha med Type 2-ladekabel.

Normallading, saktelading eller destinasjonslading - kjært barn har mange navn. Dette er en lader du benytter når du skal være et sted over lenger tid.

Ladestasjon

Hurtiglading

CCS og CHAdeMo. Kabelen er fastmontert på ladestasjonen.

Hurtiglading er som ordet sier, en hurtigere måte å lade på enn normallading. Denne typen lading benyttes ofte når man er på tur og man har litt tid til å vente på at bilen lader.

Ladestasjon

Lynlading

CCS. Kabelen er fastmontert på ladestasjonen.

Lynlading er den teoretisk høyeste hastigheten en elbil kan ta imot energi på, og er dermed den raskeste måten å lade på.

Tips:

Det er verdt å merke seg at bilen begrenser hvor høy effekt (kW) den kan ta i mot. En lynlader vil ikke gi like høy effekt på alle biler. For eksempel, hvis din bil kan motta maks 50kW, så vil ikke bilen lades raskere på en ladestasjon som gir 200kW, enn på en ladestasjon som gir 50kW.

Ladetid fra 10% til 80%

EffektLadetid
Normalladerinntil 22 kW4–16 timer
inntil 49 kW1–3 timer
Hurtigladerinntil 149 kW20–90 min
Lynladerinntil 350 kW10–20 min

Tips:
Et batteri som er varmt lader raskere. Lad derfor batteriet mens det enda er varmt. Det finnes også flere elbiler på markedet som har forvarming av batteriet.

Kilowhat?

Illustrasjon kilowatt
© NAF

Kilowatt (kW)

Kilowatt er effekten du lader opp batteriet med. Flere kilowatt gir høyere effekt på ladingen.

Enkelt forklart kan kilowatt sammenlignes med fart.

Jo mer effekt på ladestasjonen, jo raskere går det å lade opp bilen. En lader på 22 kW vil bruke vesentlig lengre tid enn en lader på 150 kW.

Kilowattime (kWh)

Kilowattime er mengde energi, for eksempel hvor mye energi det er på batteripakken.

Kilowattime kan sees på som drivstofftanken til elbilen.

Hjemmelading

Illustrasjon av hjemmelading.

Har du eget elektrisk anlegg og mulighet til lading utenfor huset eller i garasjen, skal du installere en ladeboks med egen strømkurs beregnet på lading av elbil.

Ladeboksen, eller ladestasjon på fagspråket, er det eneste trygge og lovlige alternativet. Den forhindrer feilbruk og har ekstra sikkerhetsmekanismer.

Å installere vanlig- eller industristikkontakt for lading er ikke lenger tillatt etter at standarden NEK 400 ble oppdatert i 2022.

Det finnes mange forskjellige ladebokser på markedet, velg en som passer ditt behov.

Hvordan bruke en ladestasjon

Det er forskjellige typer ladestasjoner fra flere operatører. Ladestasjoner kan se ulike ut men prinsippet er veldig likt. Et tips er å planlegge hvor du skal lade og forberede deg på hvilke betalingsmuligheter som benyttes der du skal lade.

Slik bruker du en ladestasjon:

  1. Parker ved ladestasjonen slik at ladeluken på bilen din er nærmest laderen.
  2. Åpne ladeluken på bilen din, det gjøres gjerne med en knapp fra førersetet.
  3. Koble til laderen.
    1. Hurtig- og lynlader: Koble ladekabelen til bilen. Husk å velge riktig kabel med samme kontakt som bilen din har. Hvilken kontakt har bilen min?
    2. Normallader (saktelader): Koble medbrakt Type 2 ladekabel først til stolpen, deretter til bilen.
  4. Start ladingen med ladebrikke, app eller SMS.
  5. Sjekk at ladingen starter enten på appen eller på ladestasjonen.
  6. Stopp lading med ladebrikke, app eller på ladestasjonen.
  7. Ta ladekabelen ut av bilen og heng den tilbake på laderen eller legg den medbrakte Type 2 kabelen tilbake i bilen.

    Sitter den fast? Forsøk å låse og låse opp bilen på nytt.
  8. Lukk ladeluken på bilen din og kjør videre. Vel frem!

Husk at prosessen kan variere noe mellom de ulike stasjonene. Se gjerne etter veiledning på ladestasjonen du bruker.

Hvordan bruke nødladeren

Nødladeren er den standard laderen som følger med bilen og som plugges i stikkontakten. Den er tiltenkt bruk nettopp når det ikke finnes andre alternativ. Dersom man regelmessig lader hjemme, så er en ladeboks lovpålagt. Men det er noen ting man bør være klar over før man tar den i bruk.

Gode tommelfingerregler ved «nødlading»

  • Bruk bare stikkontakter på utsiden av huset. Ikke trekk skjøteledning ut av vinduet.
  • Lad kun når du er våken og til stede.
  • Skru ned ladestrømmen så mye du kan i bilen/på ladekladden
  • Ta en kikk i sikringsskapet. Aller helst bør stikkontakten du skal bruke ha en egen kurs.
  • Slutt å lade hvis sikringen går.

I tillegg må du være obs på tegn til varmgang. Ikke bare i stikkontakten du bruker til lading, men langs hele veien strømmen tar mellom stikkontakten og sikringsskapet. I verste fall får du varmgang i en boks i veggen.

Kanskje aller viktigst: Er du i tvil, la være.

Ladebrikketips

Illustrasjon bil so

Hvilke ladeoperatører kan du koble NAF ladebrikke til?

Ladeoperatørene som er uthevet har egne apper som også gir tilgang til operatørene på samme punkt.

  • MER
  • Fortum / Recharge / Kople
  • Circle K / Ionity
  • Bilkraft / Eviny

Registrer ladebrikken i appen til en eller flere av operatørene du ønsker å bruke. For eksempel får du tilgang til både Circle K og Ionity ved å registrere ladebrikken i appen Circle K Charge.

Hvordan gjøre klar ladebrikken?

  1. Last ned ladeoperatørenes apper via Apple App Store eller Google Play.
  2. Opprett en profil og logg inn.
  3. Legg inn ladebrikken i appen, med nummeret på brikken.
  4. Velg hvilken betalingsmåte du ønsker å benytte. Du kan som regel velge mellom faktura eller knytte ladebrikken direkte opp mot et betalingskort. Betalingen skjer da automatisk når du bruker brikken på ladestasjonen.

Hvordan lade med ladebrikke?

Starte lading
Sett ladekabelen i bilen, og skann ladebrikken på skanneren. Se etter et lignende symbol som illustrert over.

Stopp lading
Skann ladebrikken på skanneren, og ta ut ladekabelen av bilen.

Ladetips i kulda

Illustrasjon av mann som lader
  • Lad på slutten av turen
    Lad bilen når selve batteriet er driftsvarmt. Du bør ha kjørt minst et par timer i høy hastighet.
  • Velg riktig lader
    Et kaldt batteri er mindre mottakelig for lading. Dersom du velger en ladestasjon som gir mer effekt enn bilen din kan motta, så betaler du ofte unødig for dyrere strøm. Da kan det være like greit å velge en lader som gir mindre effekt.
  • Forvarm batteriet før hurtiglading
    Sjekk om bilen din har forvarming av batteriet. Som regel settes det i gang hvis du legger inn en ladestasjon som destinasjonen i bilens navigasjon.
  • Lad når du har mellom 10% og 20%
    Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet - som igjen gjør at du lader raskere. Men pass på at kommer frem til ladestasjonen.
  • Lad til 80%, ikke 100%
    De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80% eller 90%. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem, lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp ekstra til enn å lade til 100%.

Dette varierer fra bil til bil - så blir kjent med hvordan din bil lader.

NAFs Laderapport 2021

Vi jobber for at overgangen til å bli elbilist blir enklere for deg. Rapporten «Skal alle med – må noe skje» viser at det er nødvendig med en kraftig utbygging av ladetilbudet.

Vår rapport viser at det er en stor mangel på hurtigladere, og at ladeopplevelsen fortsatt er for dårlig for mange elbilister. Lading står i fare for å bli et hinder for myndighetenes mål om at alle nye biler skal være nullutslipp i 2025. Rapporten inneholder derfor 10 råd til bransje og myndigheter for en bedre ladeopplevelse.


Fant du det du lette etter?