Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

0

Test av lading: Kia e-Niro

Kia e-Niro ladet fra 7 til 80 prosent på 50 minutter under sommerens test, mens på vinterens test brukte den 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent.

Ladeeffekt (kW) vinter (7-82%)
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Slik hurtiglader Kia e-Niro

Kia e-Niro lader med CCS-kontakt, og skal bruke 42 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten e-Niro lader med er oppgitt å være 80 kW.

Under sommertesten brukte vi 49 minutter og 57 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade fra 7 til 82 prosent.

Ladekurven ser nesten lik ut som i sommertesten vår, men det kan se ut som at bilene bruker lengre tid på å bli varme nok på vinterstid og at det derfor tar lengre tid før de når toppeffekt.

Vi regnistrete den høyeste effekten under vintertesten, med 76 kW. Da brukte vi innstillingen «vintermodus», som skal være mest gunstig for å optimalisere ladingen på vinteren. Om sommeren derimot hold kurven seg jevnere.

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.


Fant du det du lette etter?