Test av lading: BMW iX xDrive50
BMW iX xDrive50 lader fra 3 til 80 prosent på drøye 45 minutter om vinteren.
Slik hurtiglader BMW iX xDrive50
BMWs elbiler lader alle med CCS-kontakt. iX 40 og 50 har ulike ladehastigheter. Den høyeste effekten iX 50 lader med er oppgitt å være 195kW. iX xDrive50 skal bruke 35 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten.
BMW har lagt inn forvarming av batteriet før lynlading, som skal sikre optimal temperatur ved lading også om vinteren.
Under sommertesten brukte vi 38 minutter og 9 sekunder på å lade fra 7 til 80%. Da hadde vi mottatt 84,3 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 192 kW ved 20%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 131 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
I vintertesten brukte vi 45 minutter og 19 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 88,55 kWt.
Den høyeste effekten vi registrerte var 192kW, altså rett under oppgitt makseffekt. Da må det også nevnes at sjåførene møtte på kø ved ladestasjonen og måtte sirkle på landeveien rundt ladestasjonen for å holde batteriet varmt før ladetesten ble startet.
iX 50 ga mer eller mindre full effekt fra starten av. Dette har vi også målt hos andre BMW-modeller.
Ladeeffekten holdt seg over 150 kW frem til rundt 35 prosent. Effekten falt ytterligere rundt 55 prosent, da den gikk under 100 kW. Vi avsluttet med 53 kW ved 80 prosent.
Slik fungerer ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
- Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?