Test av lading: BMW iX xDrive40
BMW iX xDrive40 lader fra 9 til 80 prosent på 30 minutter om sommeren. På vinteren bruker den 6 minutter lengre på å lade fra 8 til 80%.
Slik hurtiglader BMW iX xDrive40
BMWs elbiler lader alle med CCS-kontakt. iX 40 og 50 har ulike ladehastigheter. Den høyeste effekten iX 40 lader med er oppgitt å være 150 kW. BMW iX xDrive40 skal bruke 31 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten.
BMW har lagt inn forvarming av batteriet før lynlading, som skal sikre optimal temperatur ved lading også om vinteren.
Om sommeren brukte vi 30 minutter og 36 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 55,1 kWt. Høyeste effekten vi registrerte var 151 kW ved 18%. Gjennomsnittlig ladet vi med 108 kW.
Om vinteren brukte vi 36 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent. iX40 kom raskt opp i 145 kW. Den høyeste effekten vi målte var 148 kW ved 11 prosent. Gjennomsnittlig ladet vi med 89 kW.
Slik fungerer ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
- Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?