Vel frem i 100 år
De valgte ikke det enkleste stedet å bosette seg, forfedrene våre. Landet var furet og værbitt og lengre enn langt, og det var alt annet enn lett å komme seg frem. Vi skal ikke spå for mye om hvordan trafikken vil se ut de neste hundre årene. Men noe vet vi sikkert er at landet vårt er like furet og værbitt og bratt og glatt som før, og det kommer til å være like viktig for menneskene her å komme trygt frem dit de skal.
Historien om NAF er en fortelling om NAF sin rolle i fremveksten av et velferdssamfunn hvor bilen og folks behov for å ferdes trygt i trafikken har blitt stadig viktigere både i hverdagen og på ferie.
Jubileumsquiz
I 100 år har vi hjulpet medlemmene og kjempet for en trygg, effektiv og miljøvennlig hverdagsreise. Delta i vår jubileumsquiz og vinn ett års leasing av Tesla Model Y.
Hør NAF-veteranenes historier
NAF er Nordens største forbruker- og interesseorganisasjon. Vi er til for å hjelpe enkeltmedlemmer, men samtidig være en pådriver for samfunnsendringer til det beste for norske trafikanter. NAF består av lokalavdelinger i hele landet med frivillige som engasjerer seg. Sammen med de ansatte, har vi alle et brennende engasjement for å hjelpe våre medlemmer. Her kan du høre noen av deres tanker om historien til NAF og fremtiden.
NAFs eldste campingplass
Vil du oppleve det stedet i Norge der det statistisk sett er svært gode muligheter for sol og varme? Opplev Brunlanesrivieraen når du besøker vår eldste campingplass, Kjærstranda camping.
Veihjelpen
Den første veihjelpsbilen ble sendt ut i 1954, samtidig som bilturismen bredde om seg. Siden den gang har vi hjulpet norske bilister vel frem, bådei hverdagen og på ferier – i inn- og utland.
NAF Senter
En NAF-test gir trygghet. Så tidlig som på 30-tallet begynte vi å teste biler. Nå finner du topp moderne NAF-sentre over hele landet og vi tilbyr service, vedlikehold, EU-kontroll og trygghet ved kjøp og salg av bil.
NAF Veibok
Siden 1928 har veiboka vært vår følgesvenn på tusenvis av reiser, og guidet folk til gode opplevelser langs veien. I 2024 kommer en ny, oppdatert utgave av denne nasjonalskatten.
NAF Øvingsbaner
I 1974 åpnet vi den første helårs Øvingsbanen i landet på Orkanger. Nå har vi 26 øvingsbaner i hele landet. Her er alle som skal ta førerprøven innom! Som medlem har du også tilgang til en gratis-time en gang i året for å prøve seg på glatta.
NAF Camping
Gode ferieminner er skapt på våre campingplasser. Fra de første bilturistene la ut på veien, til i dag hvor guiden Camping i Norge gir deg snarveien til de gode opplevelsene.
100 år på 2 minutter
Lurer du på når den første veiboka kom, eller når NAF startet med verksted? Sveip for å se høydepunkter fra 100 år i medlemmenes tjeneste har hurtigmeny.
1920-tallet: Behov for en bilistorganisasjon
21. mai 1924 ble NAF stiftet, med 400 medlemmer. Medlemskontingenten var 30 kroner. Året etter var vi allerede aktive i politikken – og motstander av høye avgifter.
- 1925: NAF oppretter sin første lokalavdeling og samt sportskomitéen for å arbeide med bilsport
- 1928: Den første utgaven av NAF Veiboken blir utgitt
1929: NAF jobber med å få fjernet trær og busker som hindret sikt, bekoste skilt og veivisere.
NAFs første logo
1930-tallet: Ny mobilitet og nye medlemsbehov
Bilismen brer om seg, og bilen ble et symbol på status og mobilitet. Bilferie vokser frem, og veibyggingen skyter fart.
- 1933: NAFs lanserer medlemsbladet Motor-tidende, senere MOTOR
- 1935: NAF etablerer sin første tekniske kontrollstasjon for biler
- 1938: Medlemstallet passerer 10000
Lindesnes
1940-tallet: Andre verdenskrig og rasjonering
Andre verdenskrig førte med seg rasjonering av bensin og bilen ble et sjeldnere syn på norske veier. I 1945 gjenopptok vi arbeidet.
- Krigen preger NAF på grunn av mangelen på drivstoff og ressurser. Aktiviteten skrumper inn
- 1943: Magasinet Motortidende (dagens Motor) blir forbudt
- 1949: NAF Veibok utgis i sammen med KNA i opplag på 20 000
1950-tallet: Biler for massene
I 1950-årene begynte norske familier å ha råd til egne biler. NAF starter veipatrulje for å møte folks behov for hjelp i 1954.
- 1953: NAF etablerer sin første trafikkskole
- 1956: Nettet av veitelefoner bygges ut
- 1959: NAF oppretter en tekniskavdeling for å gi råd til medlemmene
Veipatrulje
1960-tallet: Bilkjøring som livsstil
Bilkjøring ble en viktig del av den norske livsstilen. I 1960 hadde NAF 78 741 medlemmer, i slutten av 10-året vokste det til over 200.000 medlemmer
- 1961: Juridisk avdeling opprettes for å hjelpe medlemmene
- 1964: NAF kjører veipatrulje på 19 strekninger for å hjelpe medlemmer på landeveien
- 1964: NAF Reisebyrå åpner
Veipatruljen i arbeid
1970-tallet: En av fire er NAF-medlemmer
På 70-tallet vokste medlemstallet raskt. Vi starter alarmsentral og de første øvingsbanene åpner. Medlemsbladet MOTOR leses av 900 000.
- 1973: NAF flytter inn i det nye NAF-huset i Storgata i Oslo
- 1974: Den første helårs Øvingsbanen i landet åpnes på Orkanger
- 1979: 25 veipatruljer tilbakela 460 000 km og utførte 5070 assistanser
NAF Senter
1980-tallet: Veitransportens vekst
Vei – og bilpolitikk står i sentrum for NAFs arbeid. Det blir stadig flere personbiler på veiene, og behov for nye tjenester til de 500 000 medlemmene.
- 1984: NAF gjennomfører aksjon for boikott av Shell
- 1988: NAF MC etableres i Trondheim
- 1989: NAF vedtar sitt første bilpolitiske program
1990-tallet: Miljøbevissthet og sikkerhet
NAF jobber med sikkerhet i bilene på og veien, og miljø begynner å gjøre seg gjeldene også innen biltrafikken.
- 1995: NAFs vrakpant på kr 6000 vedtas i Stortinget, noe som betyr at flere gamle, trafikkfarlige biler vrakes det året
- 1998: NAF starter EU-kontroller av biler
- 1999: NAFs første miljøpolitiske program ble vedtatt
2000-tallet: Elektrifisering og grønn transport
Elbilene kommer til Norge. Vi får gjennomslag for bilavgifter som tar hensyn til utslipp og miljø.
- 2001: Nødtelefonene på Strynefjellet er historie. Mobiltelefonene har overtatt
- 2008: NAF har 500 000 medlemmer
- 2009: NAF Ruteplanlegger kommer på nett
Nissan Leaf
2010-tallet: Elbilboomen og veiforbedringer
På 2010-tallet opplevde Norge en eksplosiv vekst i elbilsalg. Samtidig fortsatte investeringene i veiutbygging for å møte den økte trafikken.
- 2013: NAF får gjennomslag for å redusere omregistreringsavgiften og øke vrakpanten.
- 2016: NAF Verksted blir etablert
- 2018: NAF krever en offentlig plan for lading av elbiler
Ny logo
2020-tallet: Digitalisering og nye behov
Vi møter det nye tiåret med stadig flere nettbaserte tjenester til medlemmene. Nye grupper som syklister og MC-førere får mer plass i NAF
- NAF lanserer ny medlemsapp
- 2020: Koronapandemien fører til ny interesse for bilferie
- 2023: NAF arrangerer første landsdekkende sikkerhetsstafett for Motorsyklister
NAF i fremtiden
Sveip
Bli med oss inn i fremtiden
Som medlem er veien kort til hjelp og gode råd. Enten du lurer på hvordan du best tar vare på bilen din, eller hvilket bilutstyr som scorer best – vil vi gjøre det vi kan for å hjelpe deg.