Veipatrulje langs veien

NAF i 100

I 100 år har vi hjulpet medlemmene og kjempet for en trygg, effektiv og miljøvennlig hverdagsreise.

Vel frem i 100 år

De valgte ikke det enkleste stedet å bosette seg, forfedrene våre. Landet var furet og værbitt og lengre enn langt, og det var alt annet enn lett å komme seg frem. Vi skal ikke spå for mye om hvordan trafikken vil se ut de neste hundre årene. Men noe vet vi sikkert er at landet vårt er like furet og værbitt og bratt og glatt som før, og det kommer til å være like viktig for menneskene her å komme trygt frem dit de skal.

Historien om NAF er en fortelling om NAF sin rolle i fremveksten av et velferdssamfunn hvor bilen og folks behov for å ferdes trygt i trafikken har blitt stadig viktigere både i hverdagen og på ferie.

NAF 100 år

Jubileumsquiz

I 100 år har vi hjulpet medlemmene og kjempet for en trygg, effektiv og miljøvennlig hverdagsreise. Delta i vår jubileumsquiz og vinn ett års leasing av Tesla Model Y.

Tesla Model Y

Hør NAF-veteranenes historier

NAF er Nordens største forbruker- og interesseorganisasjon. Vi er til for å hjelpe enkeltmedlemmer, men samtidig være en pådriver for samfunnsendringer til det beste for norske trafikanter. NAF består av lokalavdelinger i hele landet med frivillige som engasjerer seg. Sammen med de ansatte, har vi alle et brennende engasjement for å hjelpe våre medlemmer. Her kan du høre noen av deres tanker om historien til NAF og fremtiden.

Verdien av NAF

De neste hundre årene

NAF med ett ord

Tidligere NAF-ansatte

NAFs eldste campingplass

Vil du oppleve det stedet i Norge der det statistisk sett er svært gode muligheter for sol og varme? Opplev Brunlanesrivieraen når du besøker vår eldste campingplass, Kjærstranda camping.

Folk bader på Kjærstranda camping
NAF Veipatruljebiler
NAF senter
Fire gamle NAF veibøker
Bil på øvingsbane
Kviltorp Camping

Veihjelpen

Den første veihjelpsbilen ble sendt ut i 1954, samtidig som bilturismen bredde om seg. Siden den gang har vi hjulpet norske bilister vel frem, bådei hverdagen og på ferier – i inn- og utland.

NAF Senter

En NAF-test gir trygghet. Så tidlig som på 30-tallet begynte vi å teste biler. Nå finner du topp moderne NAF-sentre over hele landet og vi tilbyr service, vedlikehold, EU-kontroll og trygghet ved kjøp og salg av bil.

NAF Veibok

Siden 1928 har veiboka vært vår følgesvenn på tusenvis av reiser, og guidet folk til gode opplevelser langs veien. I 2024 kommer en ny, oppdatert utgave av denne nasjonalskatten.

NAF Øvingsbaner

I 1974 åpnet vi den første helårs Øvingsbanen i landet på Orkanger. Nå har vi 26 øvingsbaner i hele landet. Her er alle som skal ta førerprøven innom! Som medlem har du også tilgang til en gratis-time en gang i året for å prøve seg på glatta.

NAF Camping

Gode ferieminner er skapt på våre campingplasser. Fra de første bilturistene la ut på veien, til i dag hvor guiden Camping i Norge gir deg snarveien til de gode opplevelsene.

100 år på 2 minutter

Lurer du på når den første veiboka kom, eller når NAF startet med verksted? Sveip for å se høydepunkter fra 100 år i medlemmenes tjeneste har hurtigmeny.

1920-tallet: Behov for en bilistorganisasjon

21. mai 1924 ble NAF stiftet, med 400 medlemmer. Medlemskontingenten var 30 kroner. Året etter var vi allerede aktive i politikken – og motstander av høye avgifter.

  • 1925: NAF oppretter sin første lokalavdeling og samt sportskomitéen for å arbeide med bilsport
  • 1928: Den første utgaven av NAF Veiboken blir utgitt

1929: NAF jobber med å få fjernet trær og busker som hindret sikt, bekoste skilt og veivisere.

NAFs første logo

NAFs første logo

1930-tallet: Ny mobilitet og nye medlemsbehov

Bilismen brer om seg, og bilen ble et symbol på status og mobilitet. Bilferie vokser frem, og veibyggingen skyter fart.

  • 1933: NAFs lanserer medlemsbladet Motor-tidende, senere MOTOR
  • 1935: NAF etablerer sin første tekniske kontrollstasjon for biler
  • 1938: Medlemstallet passerer 10000

Lindesnes

Bil ved Lindesnes fyr

1940-tallet: Andre verdenskrig og rasjonering

Andre verdenskrig førte med seg rasjonering av bensin og bilen ble et sjeldnere syn på norske veier. I 1945 gjenopptok vi arbeidet.

  • Krigen preger NAF på grunn av mangelen på drivstoff og ressurser. Aktiviteten skrumper inn
  • 1943: Magasinet Motortidende (dagens Motor) blir forbudt
  • 1949: NAF Veibok utgis i sammen med KNA i opplag på 20 000

1950-tallet: Biler for massene

I 1950-årene begynte norske familier å ha råd til egne biler. NAF starter veipatrulje for å møte folks behov for hjelp i 1954. 

  • 1953: NAF etablerer sin første trafikkskole
  • 1956: Nettet av veitelefoner bygges ut
  • 1959: NAF oppretter en tekniskavdeling for å gi råd til medlemmene

Veipatrulje

Veipatrulje på fjellet

1960-tallet: Bilkjøring som livsstil

Bilkjøring ble en viktig del av den norske livsstilen. I 1960 hadde NAF 78 741 medlemmer, i slutten av 10-året vokste det til over 200.000 medlemmer

  • 1961: Juridisk avdeling opprettes for å hjelpe medlemmene
  • 1964: NAF kjører veipatrulje på 19 strekninger for å hjelpe medlemmer på landeveien
  • 1964: NAF Reisebyrå åpner

Veipatruljen i arbeid

MC veipatrulje

1970-tallet: En av fire er NAF-medlemmer

På 70-tallet vokste medlemstallet raskt. Vi starter alarmsentral og de første øvingsbanene åpner. Medlemsbladet MOTOR leses av 900 000. 

  • 1973: NAF flytter inn i det nye NAF-huset i Storgata i Oslo
  • 1974: Den første helårs Øvingsbanen i landet åpnes på Orkanger
  • 1979: 25 veipatruljer tilbakela 460 000 km og utførte 5070 assistanser

NAF Senter

NAF senter

1980-tallet: Veitransportens vekst

Vei – og bilpolitikk står i sentrum for NAFs arbeid. Det blir stadig flere personbiler på veiene, og behov for nye tjenester til de 500 000 medlemmene.

  • 1984: NAF gjennomfører aksjon for boikott av Shell
  • 1988: NAF MC etableres i Trondheim
  • 1989: NAF vedtar sitt første bilpolitiske program

1990-tallet: Miljøbevissthet og sikkerhet

NAF jobber med sikkerhet i bilene på og veien, og miljø begynner å gjøre seg gjeldene også innen biltrafikken.

  • 1995: NAFs vrakpant på kr 6000 vedtas i Stortinget, noe som betyr at flere gamle, trafikkfarlige biler vrakes det året
  • 1998: NAF starter EU-kontroller av biler
  • 1999: NAFs første miljøpolitiske program ble vedtatt

2000-tallet: Elektrifisering og grønn transport

Elbilene kommer til Norge. Vi får gjennomslag for bilavgifter som tar hensyn til utslipp og miljø.

  • 2001: Nødtelefonene på Strynefjellet er historie. Mobiltelefonene har overtatt
  • 2008: NAF har 500 000 medlemmer
  • 2009: NAF Ruteplanlegger kommer på nett

Nissan Leaf

Bilder viser en grå Nissan LEAF på en gressslette.

2010-tallet: Elbilboomen og veiforbedringer

På 2010-tallet opplevde Norge en eksplosiv vekst i elbilsalg. Samtidig fortsatte investeringene i veiutbygging for å møte den økte trafikken.

  • 2013: NAF får gjennomslag for å redusere omregistreringsavgiften og øke vrakpanten.
  • 2016: NAF Verksted blir etablert
  • 2018: NAF krever en offentlig plan for lading av elbiler

Ny logo

NAF logo

2020-tallet: Digitalisering og nye behov

Vi møter det nye tiåret med stadig flere nettbaserte tjenester til medlemmene. Nye grupper som syklister og MC-førere får mer plass i NAF

  • NAF lanserer ny medlemsapp
  • 2020: Koronapandemien fører til ny interesse for bilferie
  • 2023: NAF arrangerer første landsdekkende sikkerhetsstafett for Motorsyklister

NAF i fremtiden

Flyvende veihjelpsbil

Sveip

Bli med oss inn i fremtiden

Som medlem er veien kort til hjelp og gode råd. Enten du lurer på hvordan du best tar vare på bilen din, eller hvilket bilutstyr som scorer best – vil vi gjøre det vi kan for å hjelpe deg.

Flyvende veihjelpsbil